Dette er andre del i en serie om rulleøkter. Følg med videre!

Les også:
Ingrid Moe: Kadensdrag og terskelintervall
Jørgen Anmarkrud: Halvlange terskeløkter
Frode Jermstad: Langt, kort og fort på en gang
Sunniva Dring: Pyramideintervaller
Julie Solvang: Terskeldrag som oppvarming
Simen Smestad: Kort og hardt og ofte
Alice Grindheim: Ustrukturerte sweet spot-intervaller
Fredrik Haraldseth: Antirulleøkta

Førsteårsjunioren fra Konnerud IL Sykkel har hatt en forrykende debut i internasjonale ritt og mesterskap. Han var blant annet beste norske både under EM i Italia i slutten av juli, og under VM i terrengsykkel i Australia i september.

Les også: – Neste år skal jeg vinne 

Når 17-åringen legger grunnlaget for sesongen 2018, er rulla selvskreven til hardøkter på vinterstid i Norge.

Hva er favoritt-rulleøkta?
– Det må være en terskeløkt der jeg kjører fem 10-minuttersdrag og to spurter til slutt. Jeg begynner økta med en god oppvarming, og så begynner jeg dragene. De kjører jeg som stigningsdrag opp mot terskel, med fire minutters pause mellom dragene. Så tar jeg to spurter til slutt. Det gir en total dragtid på 50 minutter, pluss de to småspurtene. Totalt tar hele økta cirka en time og tre kvarter, inkludert oppvarming og nedkjøring.

Hvorfor er denne økta nyttig?
– Dette er en økt som sier hva du klarer å ligge på i terskel, og blir sånn sett litt lik en watt test. Denne økta vil også hjelpe med å øke terskelwatten, og det er nyttig for å sykle fortere.

Hvor ofte kjører du denne økta?
– To ganger i måneden.

Kan den varieres?
– Det finnes flere typer terskeløkter, og de vil ha liknende treningsutbytte, men dette er min favoritt.

Dette er økta

  • Hva: 5x10 minutters drag, kjøres som stigningsdrag opp mot terskel, pluss to spurter til slutt
  • Hvorfor er denne økta nyttig? Bidrar til å øke terskelwatten
  • Hvor ofte kjører du denne økta? Annenhver uke
  • Totalt tidsforbruk: 1 time og 45 minutter inkludert oppvarming og nedkjøring