Trønderekspressen og TVK-veteranene er outsidere, men regner med å måtte kjempe om den siste pallplassen etter at ATEA og Rye har gjort opp om seieren.

Vestlandsfantomene i Styrbjørn har tatt en pause fra Styrkeprøven i år, og stiller kun med enkeltrytter i andre lagkonstellasjoner.

ATEA: Kun rekord gir godkjent
I fjor vant ATEA Pro Aktiv Trondheim-Oslo med et lag som ikke hadde uendelig mange rulletimer sammen før start. I år er målsettingen og strategien den samme.

– Vi kjører for seier og rekord på Trondheim-Oslo. Det er bare det som gjelder, bekrefter Jan Olav Beitmyren, som er en av kapteinene i ATEA Pro Aktiv.

Han er optimistisk på lagets vegne, men tar ingenting for gitt sjøl om ATEA har slått Rye Expressen på alle ritt så langt denne sesongen.

– Vi må ta Rye som en sterk utfordrer. Vi vet hva som bor i dem når de får i gang rulla. De har utholdenheten og kjørestyrken, og på et ritt som Trondheim-Oslo er de definitivt kapable til å vinne, sier han.

Trening er en privatsak
I år som i fjor satser ATEA på rittkjøring som den beste treningen for å vinne nettopp ritt.

– Vi ser hverandre på ritt. Ut over rittene, har vi ikke treninger eller samlinger der alle deltar. Ut over rittene må hver og en skjøtte sin egen trening for å være klar når vi skriver 28. juni klokka 0700 i Trondheim, sier Beitmyren, som stoler 100 prosent på at gutta tar ansvar for egen trening.

Det med laguttak, bruttotropp og nettotropp er ikke noe ATEA Pro Aktiv driver med. Beitmyren har 27 mann i stallen, og dersom ingen skuffer eller skades, stiller han med samtlige av disse på Styrkeprøven.

– Vi stiller ikke full tropp hvis vi ikke har 27 mann som kan bidra, sier Beitmyren. 

– ATEA kan og skal slås
I Rye Expressen er stemningen god på tampen av innspurten. Laget har overgått seg sjøl på samtlige ritt i oppkjøringa, og sjøl om de fortsatt har til gode å slå ATEA, vet de at det er forskjell på drøye 26 mil og selve Styrkeprøven med sine 54.

– Vi er skikkelig sugne på revansje! De har langt flere profiler enn oss, med flere tidligere norgesmestere, ryttere som har kjørt Thor Hushovd i senk på NM, og sponsede eliteutøvere. Vi består stort sett av en gjeng med tidligere tjukkaser som fant sykkelgleden i godt voksen alder, noterer Christer Braathen, som er kaptein i Rye Expressen.

– På papiret burde altså Team Pro Aktiv kjøre fletta av oss, men takket være god lagånd, samkjøring og offervilje, klarer vi å holde følge med dem. Styrken vår ligger i å ha et jevnt og samkjørt lag, og det skal vi dra full nytte av, sier han ivrig.

Sterkeste Expresslaget noen sinne
Braathen har god grunn til å tro marginene vil slå til. Det er lagt ned mange og lange timer på oppkjøringen, og systematisk treningsinnsats siden lenge før jul. Det er rutine og erfaring i bøtter og spann.

– Laget vårt er nok det sterkeste Expresslaget noensinne. Det skyldes i all hovedsak at vi har klart å beholde veldig mange av rytterne fra tidligere år, sier Braathen.

Alle tester og rittresultater så langt viser et sterkere, raskere og jevnere lag. 

– For oss er det den største seieren av alle at flere år med strukturert treningsopplegg bærer frukter. I tillegg har alle nye på laget glidd rett inn i gjengen, og viser fantastisk lagmoral og rå kjørestyrke.

Motivert av utfordringen
Braathen vet at ATEA blir tøffe i Styrkeprøven i år som i fjor, men det er like mye en motivasjonsfaktor.

– Det er gøy å se at vi kan holde et ”dream team” av norske syklister på så mye av rittet, sier han.

– Vi gir fasken ikke opp. Vi er overbeviste om at det er mulig å slå dem i Styrkeprøven. Vi ser at vi holder følge i nesten 200 kilometer, og vi ligger og klår dem i nakken, sier Braathen entusiastisk.

Skal ikke avskrive trønderne
Trønderekspressen og TVK Veteranekspressen har ambisjoner om å kjøre fort til Oslo, men innser at å sikte mot seier blir for drøyt.

– Vi mistet noen av de sterkeste rytterne til Trønderspeed, som har seier på Lillehammer-Oslo som mål, så vi er litt tynt besatt på Trønderekspressen, sier Sturla Johansen i CK Victoria, som er initiativtakere til Trønderekspressen.

– Vi har noen ryttere som er på ATEA-nivå, men ikke alle er det. Så vi må bare være så jordnære at vi innser at dersom de skulle kjøre så fort som det kreves opp til Hjerkinn ville vi ikke ha igjen så mye som ti mann en gang over fjellet, sier Johansen.

Samtidig vil han ikke avskrive pallen.

– Det kan holde til pallplass. Vi hadde tilsvarende lag i fjor, og da greide vi pallen uten at vi hadde noen mål om det, sier Johansen optimistisk. 

PS: Starten går i Trondheim 0700 lørdag morgen.