Det mener Linda Treseng, som syns de såkalt satsende jentelagene legger lista for lavt.

– Jeg synes eksisterende jentelag er for beskjedne. Jeg vet jo hvilken jobb jeg selv har gjort i rulla med spesielt Ullensaker Ekspressen fra Lillehammer. Jeg vet derfor at jenter har kapasitet til å kjøre 40 i snitt, bare de tør å tro det, sier Treseng.

Treseng har sjøl lang erfaring med ekspresslag. Hun har blant annet vært med i bruttotroppen til Rye XP fra Trondheim og syklet for Ullensaker Ekspressen fra Lillehammer. Hun tror et rent jentelag kan kjøre 40km/t i snitt om de legger opp treningen riktig og går løs på prosjektet med lagånd og rett innstilling.

– Tenk som en mann, tren som en mann, og kjør med menn under trening, eller i hvert fall med noen som er bedre enn en selv for å få matching, sier Treseng.

Les også: PÅ GUTTAS PREMISSER

SONDERER TERRENGET
– Et "ekspress-lag" for 2017 er foreløpig en rugende tanke. Men fremdriftsplanen er å ta kontakt med jenter innen sommeren, slik at vi kan treffes og avklare forventninger og mål allerede tidlig til høsten, sier hun.

Nå er Treseng i gang med å sondere sykkelmiljøene i kretsen for å se om hun kan finne nok jenter som er villige til å bli med på et slikt racer prosjekt i 2017.

– Men som sagt er dette på tankeplan foreløpig, og jeg har ikke snakket med noen ennå, men selvsagt har jeg sjekket ut hvilke jenter som er i kretsen, sier hun.

Saken fortsetter under

Team GirlPower vant Trondheim-Oslo, men Linda Treseng mener jentelagene bør satse friskere enn kun seier. Foto: Privat

SATSER PÅ TERRENGSYKLISTER
For å kaste enda mer bensin på bålet sier Treseng at det ikke nødvendigvis er landeveisjenter som står høyest på ønskelista. 

– Det er ikke å stikke under en stol at jeg mener terrengjenter har mer kapasitet, så mange terrengjenter står på ønskelista, sier Treseng, og forklarer:

– Jeg mener de har bedre kapasitet siden de er vant til å kjøre hardt fra start og "alene" ikke kun være god til å posisjonere seg og kjøre hardt de siste 3km. Det holder ikke på et amatørlag hvis man skal holde 40 i snitt. Da ser jeg selvsagt bort fra "proffe jenter" som Hitec-ryttere.

Les også: MÅ LEVERE

SELEKTIV: MÅ BLØ FOR LAGET
– Om det noen gang blir et lag, vil jeg heller ha 20 kjøresterke og kjørevillige jenter, enn et fullt lag på 30 der 10 stykker ikke er villig til å kjøre 100 prosent for laget, sier hun.

Det er nemlig ofte offervilje som utgjør forskjellen mellom suksess og nesten.

– For å klare 40 i snitt handler det også om samkjøring, at en har et ønske om å kjøre for laget først og fremst, og at en ikke legger seg bak for å sikre at en får bli med til mål, men bidra, sier Treseng, som.

Hun har selv har vært av de som skrellet av underveis flere ganger. Det er ikke noe nederlag.

– Det må jo være kulere å vite at man var en del av laget som vant og at en bidro det man klarte, enn å være på laget som ble nummer to fordi man selv ikke bidro nok, men safet i stedet, sier hun.

Les også: TYNEFAKTOREN