Når Søgne Grand Prix skal arrangeres 23 mai, blir det et ritt på stengte veier med flere gruspartier. For å gjøre rytternes ansikter ekstra støvete, vil det til og med være et helikopter som dekker rittet, og sender til storskjerm i målområdet.

Les også: Test av Pinarello Dogma K8

– Vi har gode kontakter, en av oss har blant annet vært med på å arrangere Sørlandet Grand Prix for proffene. Å arrangere et sånt ritt med høye hastigheter med biltrafikk, det kunne vi rett og slett ikke gjort. Men heldigvis er det en lett løype å lukke, så åpner vi den innimellom de ulike konkurransene, forteller  en av initiativtagerne til Søgne Grand Prix, Dag Morten Franzen.

Hør på: Radio Landevei

Helikopter er slettes ikke hverdags når det arrangeres mindre ritt i Norge, men drømmer du om hvordan det føles bør du melde deg på kjapt. Rittet er nesten fulltegnet.

– Hehe, ja, det er et ekte helikopter, det er sånn vi gjør det når vi arrangerer ritt. Vi har en fotograf fra 71 grader nord som filmer for oss, og løypa er jo lett å få oversikt over for et helikopter. Vi har flere sterke lokalsyklister som er med her i dag, også har jo Martin Hoff meldt seg på, forteller Franzen.

– Vi ønsker å skape noe, og vi ble enige om å skape noe helt nytt. Vi tegnet opp en ren asfaltrunde på 5,7 kilometer og testet løypa. Jeg tenkte at i et eventuelt ritt er det ingen plasser der en virkelig vil gå i brudd, og jeg så kanskje ingen stor finale, forteller Det var helt til han så en grusvei, og lot seg inspirere av klassikere som Tro Bro-Léon og Strade Bianchi.

– Jeg så en grusvei, og så tenkte jeg at her kan klinten skilles fra hveten. Jeg var ute med aktive kompiser og fant en grusvei som er litt smalere. Da vi vet hva som skjer, det blir posisjoneringskamp, lange rekker, det blir sprekker, brudd og action!

Søgne Grand Prix blir arrangert for flere klasser, og det er lagt opp til samme modell som praktiseres i SSK-Cup.

Saken fortsetter under bildet.

STREK: Med smale veier og høy fart vil feltet være på strek på grusveiene 23. mai.

Dette betyr at flere puljer starter samtidig, og den raskeste puljen starter til slutt. Da ligger de raskeste rytterne litt bak pulja foran og varmer opp, og når gruppen foran har passert mål slippes de raskeste rytterne løs.

Da går de løs på sine 61 km, med totalt syv kilometer på grus. Konkurransetiden blir dermed på litt over en time.

– Det er ingen tvil om at vi har sett på klassikerne rundt i verden, og når vi slipper topp80 (elitepuljen, red. anm) løs over jordene med sidevind og trøkk fra pulbikum langs løpypa, da blir det tøft å se når hjulsett holdes opp i lufta. Jeg har aldri selv syklet ritt på grus. Vi hadde en diskusjon om grusen, men vi vil skille oss ut og skape noe som engasjerer, sier Franzen.

Påmeldingsavgift og hva en faktisk får for penga er alltid et hett tema for syklister. Franzen tror ikke folk vil bli skuffet i Søgne.

– Vi lager ritt for syklistene, ikke for pengenes skyld. Det koster 300 kroner for den raskeste puljen. Det blir fest etter målgang, og det er et kompakt målområde med storskjerm, konferansier, DJ og mat og drikke, sier han.