I 2018 får Landeveis abonnenter 100 kroner rabatt på startkontingenten til rittene som inngår i Osloklassikerne: Nordmarka Rundt 20. mai, Tyrifjorden Rundt 3. juni og Øyeren Rundt 12. august.

Akkurat nå betyr det at påmeldingen til ett av rittene koster 449 kroner for abonnenter, mens ordinær pris er 549 kroner. De som ennå ikke er abonnenter får et godt tilbud om prøveabonnement i forbindelse med påmeldingen. Samarbeidspartnerne håper samarbeidet vil føre til at flere rittsyklister tegner abonnement på Landevei – og at flere av Landeveis lesere forsøker seg i ritt.

Påmelding 

LES OGSÅ: Knekker de nest beste 

Opplevelser på flere plan
– Landevei satser offensivt i 2018. Vi øker antall magasiner fra fire til seks utgaver i året, og vi øker mengden stoff som er eksklusivt for våre abonnenter på nett. For å vise fram dette og for å styrke vår posisjon velger vi å samarbeide med ritt som vi syns er flotte, og Osloklassikerne er slike ritt, sier redaktør i Landevei, Henrik Alpers.

På denne måten ønsker Landevei å bidra til å gi leserne nye sykkelopplevelser.

– Å sykle ritt er en sentral del av landeveissykling. Mange tror bladet Landevei bare fokuserer på opplevelser på sykkel, men å sykle ritt gir jo unektelig opplevelser på sykkel, sier han.

Saken fortsetter under

UTKLASSING: Kjekkas vant Nordmarka Rundt 2017 med over seks minutters margin til arrangørklubben Rye Expressen. Foto: Ola Morken

Mer enn en strek på asfalten
Alpers trekker fram flere forhold ved Osloklassikerne som gjør at disse rittene er arrangementer som byr på det lille ekstra og legger til rette for gode opplevelser.

– Det handler om god logistikk, at det ikke er for dyrt å delta, og at arrangørene har kontroll på sikkerheten. Men det handler også om at dette er arrangementer som gjør det lett å være sosial. Det er liv og røre, mat og prat etter rittet, og det er rittarenaer med salgsboder og andre tilbud som gjør at det er attraktivt å være igjen etter rittet. Samarbeidet med Oslokassikerne er en tillitserklæring til disse arrangørene. Det er også en utfordring til andre arrangører om å lage ritt som er mer enn en strek på asfalten og vel hjem, sier han.

LES OGSÅ: Tøft rundt Tyrifjorden 

Saken fortsetter under

RITTOPPLEVELSER: Tyrifjorden Rundt byr på fellesskap både under og etter rittet. Foto: Sylvain Cavatz

Vinn-vinn-vinn situasjon
For Arild Salte, som koordinerer samarbeidet for Osloklassikerne og er rittleder i Tyrifjorden Rundt, er maten og det sosiale en selvsagt del av pakken til et godt turritt.

– Osloklassikerne skal være kortreiste ritt for korte og lange sykkelturer. Det viktigste er at syklistene får gode opplevelser før, under og ikke minst etter rittet. Alle våre ritt tilbyr derfor våre syklister mat og drikke, samt at vi jobber kontinuerlig med å øke det sosiale og trivselen etter målgang, sier han.

Salte ser samarbeidet med Landevei en vinn-vinn-vinn situasjon for deltakerne, rittene og Landevei.

– Vi i Osloklassikerne ønsker at våre syklister skal få mer matnyttig informasjon om sykkel, samt at samarbeidet med Landevei bidrar til våre ritt får større oppmerksomhet, sier Salte.

Og for redaktør Alpers er samarbeidet enda en grunn til å legge seg litt ekstra i selen denne sesongen.

– Jeg har blitt nummer to og nummer tre i Øyeren Rundt, men jeg har aldri vunnet det rittet.

LES OGSÅ: Volden kuppet Øyeren Rundt 

ØYEREN RUNDT: Landevei-redaktør Henrik Alpers drømmer om seier i Øyeren Rundt, som er det siste av de tre rittene i Osloklassikerne. Foto: Ola Morken