/ Sykler

– MÅ LEGGE NED TVERT

– Hvis alle løypevakter må ha formell kompetanse og ni timers kurs, må små ritt som Sundrunden legge ned tvert.

Sist oppdatert 23. mars 2017 kl 07.00
Sundrunden i Trysil trekker årlig 50-60 ryttere, men med de nye kravene om opplæring av løypevakter frykter arrangøren at det blir umulig å få nok frivillige til å gjennomføre rittet i framtida. Foto: Tom Martin Hartvigsen
Sundrunden i Trysil trekker årlig 50-60 ryttere, men med de nye kravene om opplæring av løypevakter frykter arrangøren at det blir umulig å få nok frivillige til å gjennomføre rittet i framtida. Foto: Tom Martin Hartvigsen

Denne uken intervjuer vi norske rittarrangører, om hva de mener om de nye kravene til løypevakter. 

Håvard Lepperød har vært rittleder for det lokale landeveisrittet Sundrunden i Trysil i drøyt 10 år. Han ser ikke videre positivt på de nye forskriftene til løypevakter. Han er svært skeptisk på vegne av rittet han er leder for.

– Hvis alle løypevakter må ha formell kompetanse og ni timers kurs, må små ritt som Sundrunden legge ned tvert, sier han.

Det 55 kilometer lange landeveisrittet i Trysil trekker årlig mellom 50 og 60 deltakere, og har normalt hatt 12-15 løypevakter på post under arrangementet.

LES OGSÅ: Sykkelrittets død – Landeveis kommentar om regelverket  

For en liten klubb med rundt 80 medlemmer i et relativt grisgrendt strøk er det allerede en stor utfordring å fylle disse vaktpostene hvert år, men hvis alle disse i tillegg skulle pålegges å ta kurs for å dirigere trafikken frykter Lepperød at rittet forsvinner fra terminlisten.

– Den økonomiske kostnaden med opplæringen er en ting. Det å rekruttere frivillige som ikke bare skal ofre en fridag til å stå vakt i et veikryss er utfordrende nok som det er. Når man i tillegg må be dem ta et ni timers kurs og avlegge eksamen, blir det enda mer krevende å få tak i mannskap, sier Lepperød.

LES OGSÅ: Frykter frivilligkrise 

– Først og fremst: Kommer denne regelendringen til å gjøre norske sykkelritt sikrere? 
– Nei, ikke for vår del. Det ser jeg ikke for meg at vil ha noen praktisk betydning med den trafikken vi har her i strøket.

BLI MED PÅ SAMLING 2017: Enda mer av alt – flere turer, mer sosialt, mer stæsj – meld deg på Norges eneste landeveisfestival   

– Kjenner du til om det finnes tilsvarende krav i andre land?
– Nei, det kjenner jeg ikke til. Men jeg vet at i Sverige stiller politiet opp på slike oppdrag uten å ta betalt for det.

– Kommer norske rittarrangører til å få alle frivillige løypevakter til å ta disse kursene? 
– Nei, det tror jeg blir veldig vanskelig.

– Hvordan skal dere som rittarrangør få løst denne utfordringen?
– Det blir vel å se på alternativer slik som å legge rittet på et nivå som ikke omfattes av disse reglene. Ellers må vi legge ned rittet.

LES OGSÅ: Tøffest for de små rittene

– Hva tror du om andre arrangører, vil dette bety kroken på døra for enkelte ritt?
– Jeg vil nesten tro det. Mange vil nok anse det som for drøyt å skulle ta et ni timers kurs for å være frivillig og stille opp på dugnad.

– Hva er din personlige mening om de nye kravene?
– Det høres helt bak mål ut. Det vil virke i den forstand at det ikke vil bli arrangert sykkelritt på vei, og da går jo trafikksikkerheten opp, så slik sett oppnår de vel det de ønsker da.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

FAKTA
Den nye forskriften om sykkelritt på veg, som ble vedtatt 17.06.2016, krever at alle trafikkvakter i sykkelritt må ha formell opplæring. Kursene varer fra to til 17 timer pluss eksamen, og i noen tilfeller også praktisk prøve, avhengig av hvilket ansvarsnivå trafikkvakten skal ivareta under rittet. Kravene vil tre i kraft fra 1. januar 2018.

Dette er Forskrift om sykkelritt på veg per 17.06.2016 

Trafikkvakter i sykkelritt på vei er nå definert inn i fire nivåer: 

  • 1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk.

  • 2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov.

  • 3. Mobile private vakter (motorsykler).

  • 4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser. 

Dette er kravene i læreplanen:

  • Løypevakter: Opp mot 2 timer kurs

  • Stasjonære vakter: 9-10 timer kurs, teorieksamen

  • Mobile vakter (motorsykler): 9-10t kurs, teorieksamen + 7t praksiskurs + praktisk prøve

  • Link til læreplanen 

Publisert 23. mars 2017 kl 07.00
Sist oppdatert 23. mars 2017 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen