VÆR HILSET

Giovanni Pinarello brukte pensjonisttilværelsen på å hilse på kunder i Treviso.

Sist oppdatert 23. mai 2015 kl 06.00
MANNEN BAK: Dette er opphavet til en av de mest kjente sykkelmerkene i verden, Pinarello. Foto: Pinarello.
MANNEN BAK: Dette er opphavet til en av de mest kjente sykkelmerkene i verden, Pinarello. Foto: Pinarello.

Så ofte han kunne sto han der. Hver eneste gang jeg besøkte Pinarello-butikken innenfor Trevisos kraftige bymurer sto Giovanni Pinarello og tok meg i mot. Han tok meg i hånden og ønsket velkommen til butikken sin.

Giovanni Pinarello vokste opp i Catena di Villorba, en liten by ved foten av Alpene, ikke langt nord for Venezia. Han fattet tidlig interesse for sykling, og som tenåring begynte han å lage sykler for Paglianti, en lokal rammemaker.

Les også: Boken om den første legenden

25 år gammel ble han profesjonell, men de mange gode resultatene fra ungdomstiden uteble. Hans proffkarriere huskes i dag best for to ting. I 1951 bar han «Maglia Nera», den sorte trøyen som beviset på at han var helt sist i sammendraget i Giro d’Italia.

Året etter ble han tilbudt 100000 lire for å gi bort plassen sin i Giroen til Pasqualino Fornara, en investering som skulle vise seg å skape historie. Med penger på bok leide han et lite lokale i Treviso, hvor han både bygget og solgte sykler. Kundene strømmet til, Giovannis proffkarriere var mer enn nok til å skape blest om butikken.

Les også: Derfor feirer vi Pantani-dagen

Giovanni var tidlig ute med å sponse amatørryttere, noe som ikke var spesielt vanlig på den tiden. I 1957 fikk den lokale klubben La Padovani æren av å sykle på sykler merket «GPT», som stod for «Giovanni Pinarello, Treviso».

KJØPEPRESS: Nani bak disken i butikken i Treviso.

I 1960 sponset han sitt første profflag, Mainetti. Salget tok ordentlig av i 1967 da Marino Basso vant to etapper i Tour de France syklende på en GPT. Marino Basso er forøvrig sammen med sine to brødre opphavsmann til det italienske sykkelmerket «Basso», et merke som aldri oppnådde samme suksess som Pinarello. De er ikke i familie med Ivan Basso, om du måtte lure.

Å sponse de beste profflagene er blitt sett på som nøkkelen til suksess for merket. Pinarello fikk sin første sammenlagtseier i Tour de France i 1988 ved Pedro Delgado. Pinarello sponset et av 90-tallets største lag, Banesto. Miguel «Big Mig» Indurain vant sine fire siste av fem strake Tour-seiere fra 1991-1995 på Pinarello.

Vel, la oss ta Pinarello med en klype salt, fordi:

Tidlig på 90-tallet var det fortsatt stålsykler som gjaldt, gjerne spesialbyggede sådan. Nesten alle Indurains sykler var laget av den legendariske rammemakeren Dario Pegoretti, men Pinarello fikk æren.

Bjarne Riis og Jan Ullrich vant Touren i 1996- og 97, og merket fikk med det seks strake titler i potten. Merket har vunnet så godt som alt som er å vinne, men mangler fortsatt titler fra Flandern rundt og Paris-Roubaix. Vet de ikke å traktere brostein i Italia?

NYE KLUTER: Det er i dag sønnen, Fausto Pinarello (gul hjelm) som driver selskapet videre. Foto: La Gazzetta.

I dag er Pinarello best kjent som sykkelmerket til Team Sky. Giovanni Pinarello lød både kallenavnet «Nani» og «Pina» gjennom sin karriere som syklist, og enkelte sykler har gjennom årene båret disse navnene.

Etter å ha overlatt familiebedriften til sønnen Fausto, hadde «Nani» fortsatt et helt spesielt eierskap til bedriften. Som gammel mann huskes han best for å ha stått utenfor Pinarellos butikk i Treviso så godt som hver eneste dag.

På gestikulerende italiensk manér bøyde han seg frem og ønsket velkommen på morsmålet, uavhengig av hvilket språk de besøkende måtte finne på å svare med. Om en gikk ut av butikken uten å takke farvel, var sjansen stor for at han pirket deg i ryggen med stokken og strakte frem hånden.

Giovanni Pinarello står ikke lenger utenfor butikken sin. Han døde 4.september 2014, 92 år gammel.

HISTORISK: Sykkelmerket er definitivt mer kjent enn syklisten, men Giovanni fikk nok av avisoppslag under sin karriere. Foto: Pinarello.

Publisert 23. mai 2015 kl 06.00
Sist oppdatert 23. mai 2015 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen