FREDAGSPRATEN: HJULENISSEN

Hvordan får du det perfekte hjemmebygg? Vi tok fredagspraten med den anonyme Hjulenissen.

Sist oppdatert 24. januar 2014 kl 00.39
"BELGISKE" FELGER: Steve Hed var pioner på de brede felgene mange topprodusenter nå har annektert. Her den helsorte Belgium-felgen som brukes i Ardenner-hjulene fra HED.
"BELGISKE" FELGER: Steve Hed var pioner på de brede felgene mange topprodusenter nå har annektert. Her den helsorte Belgium-felgen som brukes i Ardenner-hjulene fra HED.

I midten av 50-årene har han bygget opp lang erfaring som hjulbygger. Faktisk så mye erfaring at verkstedet i kanten av Krokskogen er fullt av forefallende arbeid. 

– Jeg må være litt anonym, sier Hjulenissen.  

Han er mannen som bygget hjulene til et av Landeveis byggeprosjekter, en Ibis Hakkalügi Disc. Han skjønner nemlig godt at navn og bilde medfører flere oppdrag, men som han selv sier:

– Jeg har så mye å gjøre.

For i likhet med Reodor Felgen er han en mann med mange talenter. Han har sitt daglige virke med noe helt annet enn sykler. I tillegg avdekkes en eller annen hobby eller tidkrevende aktivitet hver gang vi prater sammen. Hadde Aladdin Oil gitt han en bunke oljepenger er jeg sikker på at han kunne konstruert en vinnerbil til Monte Carlo eller Nürnburgring. Jeg har flere ganger fått glede av ett av hans talenter, hjulbygging. 

Etter at rammebygging stort sett er overtatt av flittige asiatiske arbeidere er det bare hjulbygging som gjenstår som en myteomspunnet kunst knyttet til moderne sykler.  Selv om roboter i dag er i stand til å bygge supre hjul blir de aller fleste konvensjonelle high-end-hjul bygd, eller i det minste gått over, av menneskehender.

Å føye sammen et nav og en felg med ståltråd høres for så vidt simpelt ut, men at dette skjøre systemet på 1,5 kg i årevis skal holde seg snorrett i møte med asfalthull, spurter og eventuelle velt er ingen selvfølge.

Hjulene til Hjulenissen er likevel så rette og harmoniske at jeg aldri har måtte røre en eneste eike på de han har bygd for meg. Alle eikene synger samstemt og klokkerent når du plinger på de. Akkurat som Hjulenissen selv, en balansert og harmonisk mann.

I det jeg kommer inn i kjelleren hans, langt utenfor allfarvei, møtes jeg med et smil og to helsorte sykkelkrosshjul til Ibisen jeg bygger. Jeg kommenterer at de ser bra ut, og Hjulenissen snurrer bakhjulet mens han sikter og konstaterer noe han allerede vet; En snorrett HED-felg som ruller smidig på et DT240 nav. Ja, de ble bra disse.

– Hvordan begynte du å bygge hjul?

– Det begynte vel med at jeg som liten plukket fra hverandre Sturmey-Archer nav og skrudde sammen sykler selv. Rundt 1990-92 begynte jeg å interessere meg for terrengsykler. Jeg undersøkte hva som var tilgjengelig, og fant ut at jeg ville bygge selv. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne glemme å bygge hjul om jeg ikke hadde erfaring, og da skulle jeg ihvertfall gjøre det. Noe som gikk helt greit. Den første sykkelen var en Cannondale, før jeg etter hvert gikk over på Klein. 

– Du har mye eksotisk av gamle kvalitetsdeler, hvordan fikk du tak i disse komponentene?

– I starten var det mye telefon og telefaks. Jeg ble kjent med Uli Fahl, pioneren bak Tune, Stephan Schmolke, fra Schmolke og Markus Storck som i dag driver sykkelmerket Storck. Jeg har også hatt en del kontakt med Gary Klein og flere mindre produsenter i USA og Europa. Så vidt meg bekjent var det ingen andre som tok inn Tune på den tida (journ. anm. Tune og Schmolke startet begge rundt 1990). Og de solgte egentlig bare innenlands i Tyskland. Videre kom jeg meg tidlig på internett, midt på nittitallet, og plukka opp rammer og deler rundt om i verden. Det var aldri noe problem å få handle hos disse produsentene, men det hjalp å handle litt volumer. Om du kunne ta noen tusen eiker i bulk, kutte og gjenge opp selv fikk du også veldig bra pris.

Kontakten med pionérene i bransjen ble fort avgjørende.

– Og etter hvert som du hadde kontakt med de rette folka kunne du også få tak i komponenter som de egentlig ikke solgte til det åpne markedet. For eksempel nav du stort sett bare fant på syklene til noen få sponsede proffer. 

– Det står forskjellig spesialverktøy her også, hva er det?

– Jeg har utstyr for å kutte og gjenge eiker, anodisere titandeler og diverse spesialverktøy til syklene fra denne perioden. Det var mange egne standarder for styrelager og kranker. Noe av verktøyet er selvlaget. Gary Klein var for eksempel en pioner på materialbruk, og samarbeidet blant annet med flyindustrien for å få produsert og manipulert ulike metaller til eksotiske rammedeler. 

– Hva er så hemmeligheten bak et godt hjul?

– Det er ikke noe vanskelig, man må bare være veldig nøye.

– Du har vel etter hvert også nytte av litt erfaring. Hvor mange hjul har det blitt?

– En periode bygde jeg veldig mye hjul, på det meste fem hundre på et år. Da gikk jeg lei, fikk vonde fingre og høye skuldre. Jeg bestemte meg derfor å bare ta på meg de prosjektene som var interessante. Fine hjul til landeveis- og terrengsykler. Etter hvert har det blitt mange morsomme prosjekter. Nå er det bare folk jeg har bygd for tidligere som kommer, selv om jeg i perioder har bygd for noen butikker og importører. 

– Hva er det jeg ser i hjulbyggestativet nå? Er du tilbake til start?

– Ja, det er faktisk et hjul med Sturmey-Archer nav jeg bygger til en cruisersykkel. Med navgir lignende de jeg plukket fra hverandre som barn. 

Bespoke 

Uttrykket bespoke er mye brukt om spesialtilpassede klær, sykler og gjenstander. Likevel passer det vel aller best om spesialbygde hjul. Går du til din lokale hjulenisse kan du få akkurat det hjulet som passer deg og din kjørestil. Komfortabelt, stivt, men ikke minst holdbart og fullt reparerbart. De fleste områder av landet har noen flinke hjulbyggere, men som med Hjulenissen gjelder det bare å finne dem. Søk eller spør på forumet til Terrengsykkel.no.

Noen tilbyr også kurs slik at du kan lære kunsten selv. Fullstendig selvbygd sykkel blir det nemlig først når du nøyaktig har tredd og strammet opp dine egne hjul. Slik Felgen arbeider med kopiblyant, sterk pulverkaffe og selvbygd teleskoplinjal, kan du rigge deg opp i stua med eikenøkkel, en sterk øl og hjulbyggestativ.

Valg av komponenter er ikke alltid så lett, men et bespoke-hjul kan bygges så lett, sterkt eller dyrt du bare vil.

Navet er hjertet i ethvert hjulbygg, og her bør man avhengig av bruk, rytterens vekt og kjørestil lete etter et nav som holder over tid og som lar seg vedlikeholde. Landevei skrev litt om Naving her. Hjulbyggere har også meninger om detaljer som plassering av lager og flanger, eikeinnfestning. Det skiller en del mellom produsentene, men idelaet er å dytte flangene maksimalt utover for å kunne bygge med fordelaktig vinkel på eikene. Dette gjør at man potensielt kan bygge strammere og mer balanserte hjul. Sykkelkrosshjulene fikk DT Swiss 240 centerlocknav.

Felger

Alumium og karbon dominerer som felgmaterialer på samme måte som i sykkelrammer. Igjen vil type sykkel, dekk, bremsesystem og personlige preferanser diktere hva du bør velge. Til landeveisbruk må felgen tåle høyt trykk og med stadig litt bredere dekk kan også felgen godt øke itt i bredden. Les mer om dette fenomenet her. Ibisen har fått originalen av de brede felgene fra HED med 21 mm indre diameter. Disse blir benyttet i Ardenner-hjulene fra HED, men vår modell har også sortanodisert bremseflate som er stilig om du bruker skivebremser. 

Eiker

Eiker i mange ulike lengder, former og tykkelser. Dyrere eiker har ofte to-tre ulike dimensjoner fra gjengene og til hodet. Eiker leveres i intervaller på 2 mm, og kombinasjonen av felg og nav avgjør lengden du trenger. Ulike eikemønstre krever også ulike lengder. Noen nav krever bruk av helt rette eiker, men det er vanligst å bruke j-bend eiker der den delen som festes i navet har form som en J. Eikene tres vanligvis gjennom navet og festes mot felgen med en nippel i aluminium eller messing. Det vanligste er at niplene er tilgjengelig med eikenøkkel på innsiden av felgen, men noen hjul bygges med interne nipler som skjules helt inne i felgen og må justeres fra oversiden av felgen. 

Det fiDet finnes mange ulike måter å trekke eikene i et hjul. Tokryss og trekryss er de vanligste mønsterne på et hjul med mange eiker, det vil si at eiken passerer hhv to eller tre andre eiker fra navet til felgen. I forhjulet og på ikke-drivside bak blir noen hjul bygd med radielle eiker, altså vinkelrett/korteste vei mellom felg og nav. Et slikt mønster kan ikke brukes på drivsiden bak, eller på hjul for skivebremser. Dette fordi et slikt mønster ikke er konstruert for å overføre/ta opp vridningskreftene på navet som dannes ved tråkking og bruk av skivebremser.

Hjulene fra Hjulenissen til Ibisen: 

Felger:

HED C2 black, disc only, 32/32 hull 455/454 gram

Importør: Bikehop, www.bikeshop.no, Pris: 925 kroner. 

Nav:

DT240S Center Lock, 32/32, 217/123 gram

Importør: Deler AS www.deler.no, pris: 3499/2099 kroner

Eiker:

Sapim CX-Ray, svarte, med 14 mm Polyax nipler 32 stk 280 mm og 32 stk 282 mm, vekt ca 300 gram for 64 eiker. 

Importør: Fast Sports AS, www.fast-sports.no, pris ca 20 kroner/eike. 

Totalvekt uten felgbånd: 720/830 gram, totalt 1550 gram. 

Publisert 24. januar 2014 kl 00.38
Sist oppdatert 24. januar 2014 kl 00.39
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen