FREDAGSPRATEN: KONG KLUGE

Mike Kluge fra Tyskland er det levende beviset på at de gamle fortsatt er eldst. Les om hvordan det gikk da vi møtte det tyske fyrverkeriet!

Sist oppdatert 21. februar 2014 kl 08.45
SÅNN!: Ta bilde her foran reklamebildet av meg mens jeg løper med sykkelen! Mike trives godt med oppmerksomhet.
SÅNN!: Ta bilde her foran reklamebildet av meg mens jeg løper med sykkelen! Mike trives godt med oppmerksomhet.

Hvem: Mike Kluge, 54
Hva: Tidligere verdensmester i sykkelkross
Hvor: Hoogerheide, Nederland
Hvorfor: Evigung krossentusiast og fortsatt umåtelig populær hos fansen.  

Journalister fra inn-og utland prater om tekniske nyvinninger hos Focus og hva i alle dager som har gått galt med skivebremsene til SRAM. Det er litt vanskelig å si hva som gjør at Mike Kluge kommer løpende bort til meg når jeg går inn døren, men han omfavner like fullt den forsinkede, norske journalisten med samme sveis som Cosmo Kramer.

– Hi! I’m Mike Kluge! How do you do! sier han på svært parodisk tysk-engelsk.
– You’re late? That’s no problem, we’re not starting yet, do you want a drink?

Kramer får summet seg og pusset brillene, men kobler ikke umiddelbart Mike Kluge som historisk person.

La oss derfor ta en innskutt oppsummering. Mike Kluge var en av 90-tallets store stjerner i sykkelkrossirkuset. Mike har seks tyske mesterskapstitler i sykkelkross, en VM-tittel fra 92 og VM-sølv fra 93. Legger vi til amatørtitlene har han over 15 mesterskapstitler tilsammen.

På landeveissykkelen har han etappeseier i Rheinland-Pfalß-Rundfarth, og i rundbane og maraton vant han utallige titler på 90-tallet. Han var tidligere også trener og kjæreste til den tyske supersyklisten Hanka Kupfernagel, som har hele tre VM-titler i sykkelkross i beltet. Han har vunnet verdenscupen i rundbane, og har til og med seiere i utforsykling.

– Jeg kunne ha vunnet mye mer, men jeg brukte alt for mye energi på å tenke ut nye sykler og krangle med UCI. Særlig det siste, det tok veldig mye energi, sier han. Så ler han, og forteller om hva han sa for å senke konkurransetiden i rundbane med over en time for å gjøre det mer publikumsvennlig. Og hvor upopulær han ble etterpå.

– UCI altså, det er akkurat det samme der nå, legger han til.

Merittlisten hans er altså minst like lang som rullebladet til Egon Olsen, men der Olsen endte på Botsen endte Kluge opp som hjernen bak flere av produktene du ser i sykkelsirkuset til daglig. Mike Kluge var i sin tid mannen som startet sykkelmerket Focus, og det skjedde altså samtidig som han hadde sin aktive karriere.

– Jeg er veldig interessert i teknologi, og gjorde alltid alt jeg kunne for å gjøre syklene mine bedre, forteller Mike.

TILBAKE I FOCUS

Etter mange år med ulike engasjement, slik som tv-kommentator, motivator og speaker er han fra høsten 2013 tilbake hos sykkelprodusenten Focus. Nå står vi altså på produktlansering med Focus og Mike er kalt inn for å gjøre det hele litt mer spektakulært enn tørre tyskere pleier å gjøre med tallene sine. 

Og mens de tyske ingeniørene prater om vekt og stivhet til de i hovedsak tyske journalistene, vil Mike ha litt selskap og prate om andre ting. Han synes tydeligvis ikke pressetreff er det morsomste på jord.

– Du vil ikke heller være med å se på sykkelen min da? Mike maser som en kattunge som akkurat har dratt en meitemark inn på stueteppet. I hjørnet har han nemlig vinnersykkelen fra VM i sykkelkross anno 1992.

– Se her Henrik, det var karbon den gangen også. Ikke bare det, jeg var også en av de første som la vaierne inni overrøret. Folk sa det ville være umulig, men jeg insisterte på å få det til. Det funket som bare det.

Han viser frem en ramme som ville sugd Reodor Felgen baklengs gjennom fuglekassa. På avstand ser sykkelen ut som den soleklare vinneren av mekk-og-drekk 1992, på nært hold ser vi at detaljene er gjennomført med viten og vilje.

– Det er Alan som bygget rammen i sin tid, men vi måtte ha Focus-klistremerker på den, det skjønner du sikkert. Og se her, den hydrauliske bremsen til Magura. Jeg var en av få som brukte den, men jeg var overlegen i utforkjøringene. Overlegen, skjønner du?

Han har sykkelen under armen og forklarer hvor god han var til å bremse i utforkjøringene med en høyst urytmisk teknodans.

– Skjønner du eller!? Det var på grunn av bremsen, den var helt super. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere brukte den. SRAM burde kanskje ha tatt en telefon til Magura, de lagde jo bra bremser i 1992!

Spøken har klar adresse SRAM og deres utfordringer med de hydrauliske skivebremsene.

– Også se her! 50-42-krank! Vi var harde karer før i tiden! Og Sachs-giret, det husker jeg godt. Jeg måtte ha lim og sand på girspaken så jeg ikke skulle bomgire sånn, hendelen var alt for glatt, legger han til.

Kvelden går, og Mike skal bruke gode fire belgiske øl på å bli ferdig med praten. Han krever middels mengde søvn, og han skal jobbe under VM hele helgen.

FORTSATT STJERNE

I VM i sykkelkross dagen etter i Hoogerheide virker det som Mike Kluge har en avslappet jobb. Å gå rundt med sin nye lettvekter av en Focussykkel, smile og se bra ut. Klassisk ambassadørstilling. Og om du lurte på om Kluge fortsatt er helt i sykkelkrossverden kan vi skrive under med både to og tre og fire streker.

– Halla Henrik, alt vel? Sovet godt? Hold an to sekunder, jeg skal bare bli tatt bilde av her.

Mike stiller seg mellom to tilhengere og åpner perleraden.

– Ok? Ett til? Skal jeg stå her eller der? Åhh, dere vil ha med sykkelen min på bildet, klart det! Øy, gutta, sjekk nå, sier han og løper vekk fra modelljobben.

En rytter som tester løypen har satt fra seg sykkelen et øyeblikk, Mike liksomstjeler den og løper av gårde. Både rytter og en vakt i nærheten reagerer med sjokk, men i det de tar opp jakten skjønner de fort at de har blitt utsatt for et «Kluge-komplott». Da er det obligatorisk å le. Modelljobben fortsetter så med riktig sykkel og masse latter.

Mike shower videre mens han blir fotografert av nestemann.

Ingen får gå i løypen utenom syklistene, og selv med all verdens akkrediteringer er det på nåde vi så vidt får ta bilder i løypen. Mike derimot bare gliser og kaster seg uti traséen, selv om det er mange år siden han la opp og han nå er i sivil. Løypevaktene nikker og smiler, Mike har både frikort og multipass til alt han kunne tenke seg å gjøre på et sykkelkrossritt.

– Det er en fin VM-løype det her. Men jeg tror ikke du trenger skivebremser for å lykkes. Det hadde hvert fall holdt lenge med bremsen min fra 92, haha!
Mike har sett en ny person han kjenner. Med forhjulet pisker han en gjørmeklatt på rette vedkommende, og later som han stikker av.

Kluge er fortsatt kongen.

Publisert 21. februar 2014 kl 08.45
Sist oppdatert 21. februar 2014 kl 08.45
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen