FRA TORONTO TIL OSLO

FREDAGSPRATEN: Canadieren René Zierfuss driver en noe annerledes sykkelbutikk i Oslo.

Sist oppdatert 10. april 2015 kl 13.00
PÅPASSELIG: Butikkeieren René Zierfuss er opptatt av å yte god service. Foto: Marcus Liebold.
PÅPASSELIG: Butikkeieren René Zierfuss er opptatt av å yte god service. Foto: Marcus Liebold.

Hvem: René Zierfuss, 41

Hva: Tidligere landeveissyklist og nåværende daglig leder av sykkelbutikken Frysja Sykkel

Nett: Raceplace

I et industriområde på Frysja i Oslo, nær Nordmarka, ligger sykkelbutikken til René Zierfuss. ”Frysja Sykkel” står det på et neonfarget skilt, som viser veien til det som er en stor lagerhall. Kundene som stikker hit, er ikke på tilfeldig drop in, men oppsøker sykkelbutikken på grunn av at den skiller seg litt ut. Ingenting her er som på en vanlig butikk – verken tilbudet eller daglig leder René.

- Jeg flyttet fra Toronto til Oslo for ti år siden, sier René med canadisk aksent. Det var kjærligheten som fikk meg til Norge, supplerer han smilende. Men det at jeg driver sykkelbutikken Frysja Sykkel nå, var egentlig litt tilfeldig. Svogeren min startet firmaet i 2011, men spurte etter hvert om jeg kunne ta over.

Etter først å ha satset på import av sykkeltøy til profilering av klubber og forretninger i Norge, bestemte René seg heller for å drive butikk og sykkelverksted. En nærliggende avgjørelse, da også faren i sin tid hadde vært importør for Colnago i Canada og distribuert sykler til lokale sykkelforretninger der.

LOKALMILJØ

Faren, Hans Zierfuss, var lidenskapelig syklist og oppmuntret sønnen sin til å bruke fritiden på å sykle.

- Jeg begynte med sykling da jeg var ti år gammel, minnes René, og ble etter hvert kalt for en god landeveissyklist. På den tiden var det et ganske lite sykkelmiljø i Canada, men det var tøff konkurranse, spesielt fra den franske delen av landet, påpeker René. Laget jeg syklet for, var et lite lokalt ungdomslag med navn Mariposa-Bicycles Specialties.

Sponsoren Mariposa var ikke hvilken som helst bedrift i Toronto, men foretaket til Michael Barry sr., faren til den tidligere proffsyklisten Michael Barry jr.

LES OGSÅ: Lojal til siste sekund

Ryktene vil ha det at du og Michael var barndomsvenner. Stemmer dette, spør vi René?

- Ja, det er riktig. Vi startet å sykle sammen i Mariposa. På det laget syklet faktisk ganske mange gode ryttere fra Toronto og omegn. Hvert år reiste vi til Nederland for å delta i ett av de største ungdomsrittene i europa – European Junior Cycling Tour Assen, forteller René. Jeg syklet bl.a. sammen med George Hincapie og Roger Hammond som senere kom på pallen i Paris-Roubaix (3. plass i 2004, red. anm.). Det var mange sterke ryttere på den tiden, legger René til.

9
9

FORT: Tidligere temposyklist Chris Boardman har startet opp eget sykkelmerke. Foto: Marcus Liebold.

Mens klassekameratene hadde sommerferie valfartet René og Michael fra ritt til ritt. Nederland, Belgia, Tyskland. Kompisene tilbrakte mye tid sammen og ble godt kjent med hverandre.

Hva slags menneske er Michael både på og av sykkelsetet, spør vi?

- Han er en kjempefin fyr, svarer René. Michael var ikke uslåelig til å begynne med, men han hadde viljen til å vinne. Han er enebarn og foreldrene hans støttet ham så godt de kunne for at han skulle lykkes som syklist.

Etter karriereslutt i 2012 innrømmet Michael Barry at han hadde dopet seg som profesjonell syklist. Ble du ikke skuffet, lurer vi på?

- Joda, lite grann skuffet ble jeg, fordi jeg kjenner Michael som en ærlig person. Det er mye press i sykkelsporten som kommer utenfra og det ble nok også lagt press på ham om å dope seg. Men han jukset aldri som ungdom, forteller René. Så må du huske på at Michael var hjelperytter, han syklet verken i gul trøye eller vant VM. Så det spørs hvor mye doping egentlig hjalp ham i karrieren sin.

PASSION

René angrer ikke på at han tidlig la sykkelskoene på hylla, når han i dag ser tilbake til sykkelsportens verste dopingår på 1990- og 2000-tallet. En tid der han fortsatt kunne ha vært aktiv syklist. Men lidenskapen for syklingen har han likevel bevart.

- Sykling er passion! sier René. At han nettopp bruker det engelske ordet, bekrefter i hvor stor grad han mener det han sier. Jeg elsker idretten, fortsetter han, og skulle gjerne syklet mer på dagtid, men det å drive en butikk er veldig tidkrevende.

LES OGSÅ: Sørensen i ny drakt

Og tidkrevende skal det være, når man følger definisjonen på en lokal sykkelforretning slik som René forstår det. I en tid der store kjedebutikker styrer folkets kjøpevaner og dikterer prisene på både sykler og utstyr, satser René på autentisitet.

- Også i Canada poppet det opp kjedebutikker og kundene flyttet fra de lokale sykkelforhandlerne over til kjedene, forteller René. Men etter hvert skjønte folk at de fikk bedre oppfølging på de små sykkelbutikkene, der man kunne stikke innom for en kaffe og småprate litt. Der man rett og slett kunne få et personlig forhold til han som mekket sykkelen din.

Canadieren er like opptatt av god service som han er påpasselig på kvaliteten på arbeidet.

- Selv om noen leverer en sykkel som er ti år gammel og er godt brukt, så er jeg opptatt av å gi kunden de riktige anbefalingene på hva som bør gjøres med sykkelen. Jeg er ikke her for å lure kundene, understreker René.

Men du satser også på salg av produkter som ikke finnes andre steder, riktig?

- Ja, nordmenn er jo veldig merkebevisste og det finnes mange utenlanske merker som ikke er så kjente i Norge ennå.

99
99

UKJENT: Sveitsiske skoprodusent Suplest er ikke så kjent i Norge. Foto: Marcus Liebold.

Hvilke tenker du på da, spør vi?

- Det italienske merket Olympia for eksempel, som er et ukjent navn her i Norge. Men Olympia er faktisk det nest eldste sykkelmerket i verden etter Bianchi. En familieeid forretning som står for kvalitet. Det er det ikke så mange som vet. Så startet vi nettopp opp med Boardman, sykkelmerket til den tidligere temposyklisten Chris Boardman som vant OL-gull i 1992. Også tilbyr vi KASK-hjelmer og Suplest-sko fra Sveits. Alle sammen etablerte merker i utlandet, men det tar tid å opparbeide samme merkeforståelse her i Norge, mener René.

LES OGSÅ: Handleplikt

Med kun få uker igjen før de første rittene her hjemme i Norge braker løs, er René klar for en ny sesong i 2015.

Hvilke forhåpninger har du for sykkelsesongen?

- Jeg håper vi tiltrekker oss flere landeveissyklister i de kommende månedene. Vi har mange terrengsyklister blant kundene våre allerede, fordi butikken ligger tett ved marka. Men jeg som er gammel landeveissyklist liker best å mekke på landeveissyklister, innrømmer René og ler. Også håper jeg at flere klubber blir oppmerksomme på oss når det gjelder lagtøy. Uansett synes jeg det er artig å prate med alle de som liker idretten minst like mye som meg, avslutter René.

Publisert 10. april 2015 kl 13.00
Sist oppdatert 10. april 2015 kl 13.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen