/ Sykler

KLART FOR KLASSIKERNE

Team Sky har tre heltidsansatte og 2000 kvadratmeter til rådighet ved sitt hovedkvarter i Belgia.

Sist oppdatert 30. mars 2017 kl 06.00
UENDELIG MYE UTSTYR: Dette er bare deler av syklene som Team Sky brukte under Paris-Roubaix 2015.
UENDELIG MYE UTSTYR: Dette er bare deler av syklene som Team Sky brukte under Paris-Roubaix 2015.

Alle bilder: Henrik Alpers

Når klassikersesongen braker løs for alvor med Omloop het Nieuwsblad til helgen, starter også det store logistikk-kaoset for de store lagene. Fra denne datoen og helt frem til november, skal ryttere, sykler, biler og utstyr sendes over hele verden for å kjøre løp. 

LES OGSÅ: Denne runden i Italia må da være verdens beste

I den lille byen Deinze i Belgia finner vi lagerbygningen til Team Sky. Ved første øyekast ser det ut som en høyst ordinær lagerbygning for en hvilken som helst sykkelprodusent, men i det rulleporten går opp skjønner vi fort at dette er en kommandosentral litt utenom det vanlige. Det første du får øye på når du går inn på lageret er en enorm vegg full av sykler.

REISEBYRÅ: Sky har en heltidsansatt som kun jobber med flybilletter og logistikk. 

– Alle rytterne på Team Sky har minst fem sykler til enhver tid, forteller Carsten Jeppesen. Dansken har jobbet i sykkelsporten nesten hele livet, og er nå lagets tekniske direktør. Han har ansvaret for at alt fra bussjåfører til Chris Froome har det så enkelt som mulig.

LES OGSÅ: Ta en tur til Stalheimskleiva, Norges bratteste bakke!

– Nederst på veggen henger ritt-og treningssykler, og øverst henger temposyklene. Noen av rytterne er oppe i over ti sykler i året, de er ikke like ivrige på å vaske treningssykler og bytter hel- ler sykler for hver tur, forteller han. Det er en kontinuerlig flyt av sykler inn og ut, ettersom rammer knekker og noen sykler blir lagt ut for salg. Det kan være opptil 300 sykler i Skys eie på samme tid.

Alle de store lagene har logistikksentre spredt over Europa. Sentralen til Sky, kalt «Service Course», er lagt til Belgia av strategiske årsaker. Movistar har sitt senter i Pamplona, BMC sitt senter i Nazareth like ved. Men klassikerne betyr mye,  i tillegg til at mye av kompetansen og sykkelsportens generelle ressurser befinner seg i Belgia.

På Service Course jobber det tre heltidsansatte. Hele Team Sky huser 90 arbeidstagere inkludert rytterne, i tillegg til et ukjent antall frilansere. Fra Service Course planlegges det hvor sykler, hjul og ryttere skal befinne seg til enhver tid. Under Tour de France kan laget ha 30 mann på reise, mens det på små ritt er nede i ti. Det er en profesjonell shipping-sentral som også styrer med sykkeldeler.

Veggen med sykler går brått over til en hjørnedel med Shimano- hjul. Det er umulig å telle dem, men det er trolig flere toppsett enn en velassortert norsk sykkelbutikk vil selge i løpet av sin levetid.

– Jeg vet vi sitter på 215 hjulsett, og at vi må ha 180 sett som et minimum. Etter store ritt kan det være litt kaos, særlig om det har vært velt underveis, da blir de gjerne liggende i bilene til de andre lagene. Men vi finner de alltid, sier Jeppesen.

HJULETREFEST: Sky's lager av Shimanohjul ligger konstant mellom 180 og 215 sett. 

Går felgen i stykker bygges hjulet opp på samme nav, og vice versa. Et hjulsett kan være hos Sky i opptil fire år. Da er det som regel helt ferdig. Felgene som har kortest levetid brukes bare et par dager, noen til og med bare en dag. Den ekstreme bremsingen til de raskeste utforkjørerne i Touren kan være nok til å ødelegge felgen i løpet av en etappe. 

Det er en annen story med syklene. For komplette sykler forsvinner hvert eneste år, både hjemme hos rytterne og fra lageret.

– Vi vet faktisk at mange av syklene havner i Øst-Europa. Det er noe som ikke stemmer når rittsyklene til Team Sky plutselig er til salgs i Baltikum, forklarer han.

Team Sky ble umiddelbart et friskt pust i en konservativ idrett. Deres madrass-og putekonsept ble raskt gjort narr av. Før rytterne ankommer de ulike hotellene har Team Sky nemlig en mann som fjerner alle hotellets madrasser og bytter den ut med den madrassen rytterne liker best. Ja, og pute selvsagt. Den vennskapelige mobbingen gikk så langt at mange ville ha det til at madrasshistorien bare var et rykte. Jeppesen kan dog bekrefte at historien er sann.

MYKVARE: I store kasser på kleslageret ligger alt rytterne trenger av klær. Lappes kasse anno 2015. 

– Det stemmer at vi bytter ut rytternes madrasser når vi reiser. Rytterne kan velge mellom 16 ulike puter vi leverer. Det er fortsatt slik at arrangørene velger hotell til oss, og de er ikke alltid av like god standard. Kan rytterne sove like godt hver natt betyr det utrolig mye for resultatet, forklarer han.

Inne på lageret går vi videre til mykvare. I de to neste rommene finner vi klær og hjelmer. I det første rommet har hver av rytterne esker med standardtøy og hjelmer. Her finner alle drakter, ermer, capser og lignende. I det neste rommet ligger det alt tøyet rytterne tar med seg når de er innom. Tar du med deg ti undertrøyer skanner du strekkoden for undertøy ti ganger. Systemet er tillitsbasert. Noen av rytterne tar med seg mer tøy enn andre, men ingen henger seg opp i om lagets tøy blir til en julegave eller kosedress for sykkelkoner.

WALL OF SHAME: Navnelappene er tatt fra rammer som er knukket. Bildet ble tatt i april. 

I neste hjørne finner vi tre arbeidsstasjoner til mekanikere. De har god nok plass, men en viktig årsak til at plassen ikke skal være for stor, er å ha samme arbeidsmiljø i Service Course som når laget er på reise. Verkstedstraileren er en nesten eksakt kopi av verkstedet i Belgia. Alt av verktøy, smøremidler, hyller, kassetter og reservedeler er plassert på samme sted i traileren. Her skal en kunne mekke i blinde. I et hjørne av verkstedet ligger en bunt med dekk fra Veloflex, og en stabel gamle Reflex-felger fra Mavic.

– Her strekker vi dekk, forteller Gary Blem, den eneste mekanikeren som er på huset for dagen.

Han har 160 reisedager med laget hvert år.

STREKKBENK: Veloflex-dekk klare til å bli strukket på gamle felger. Team Sky bruker nå hovedsakelig Continentaldekk. 

– De vanlige dekkene strekker vi bare i 14 dager. Men dekkene vi bruker i Paris-Roubaix strekker vi i to måneder, forklarer han, og peker oss over til rommet med de virkelige godsakene. I et temperaturregulert rom lagres det en ukjent mengde tubulardekk. Temperaturen i rommet er alltid 22,5 grader, den åpenbart optimale temperaturen for eksklusiv gummi. Laget kjører spesiallagede Veloflex-dekk i 23,5 mm bredde. Det er den optimale størrelsen til Shimanos felger.

I «Shimano-rommet» lagres alt av reservedeler. Her finner vi en kasse med gamle SRM-kranker som fortsatt brukes på treningssykler. Det henger ti krankarmer fra Stages på veggen, rett under minst 50 krankdrev. Stem-veggen er tilsvarende stor, kassett-bakken likeså. Laget sliter ut over 600 drivverk hvert år, det gjelder å ha noe på lager.

– Som du ser er alle rommene små bur med egne låsesystemer. Det er noe vi må ha på grunn av forsikringsavtalen. Dette rommet er ekstra godt sikret, sier Jeppesen.

Det eneste som ikke er låst inne er Anti-bac’en. Den finner vi overalt. Finnes det smitte i et av rommene skal det ikke komme ut derfra. Alle som beveger seg inn og ut av lokalet er nøye med hygienen.

Team Sky er det laget som bruker mest ressurser på at rytterne skal bruke så lite ressurser som mulig på annet enn sykling. I hektiske perioder kan det være stress for både mekanikere og ryttere å komme innom Service Course. Derfor har de likeså godt bygget leiligheter i annen etasje på bygget, med alt en standard leilighet inneholder. Her bor alt fra fysioterapeuter til Chris Froome.

Melder du fra tidsnok får du selvsagt den madrassen du foretrekker. 

HATTEHYLLE: Trenger du ny hjelm svinger du innom, eller får en av soigneurene til å ta det med ved neste anledning. 

ORDNUNG MUST SEIN: En av tre arbeidsplasser på verkstedet, akkurat passe ryddig. 

GREI UTVEKSLING: Team Sky har kassetter til absolutt alle formål, til alle mann. 

GODT DEKKET: Spesiallagede dekk lagres under 22,5 grader, den perfekte temperaturen for dekk. Det er noe alle vet. 

Publisert 30. mars 2017 kl 06.00
Sist oppdatert 30. mars 2017 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen