Frode Jermstad har ansvaret for det sportslige opplegget i Trønderekspressen, laget som knuste Rye Expressen på Trondheim-Oslo i fjor. 

På Kristi Himmelfartsdag tok Trønderekspressen de fire første plassene på lagkonkurransen i Victoriarunden, og Jermstad fikk svar på en del av kabalen for Trondheim-Oslo. Det endelige laguttaket står i juni. 

LES OGSÅ: Storeslem til Trønderekspressen 

– Ambisjonen er at vi ikke bare skal forsvare seieren fra i år, men også sette ny rekord. Det trigger oss i seg sjøl, men siden det er andre som også har satt seg som mål å sette ny rekord, blir vi nødt til det om vi skal vinne, sier Jermstad om Trønderekspressens planer for det 540 kilometer lange rittet i år. 

LES OGSÅ: Dette laget skal sette ny rekord i Styrkeprøven 

Dette er en artikkel i serien «På lomma», der ulike syklister deler erfaringer om hva de har med seg på langtur.

LES OGSÅ:
Asbjørn Slagtern Fjellvåg: Mett og selvhjulpen 
Ken-Levi Eikeland: Fyller fiskepulver på flaska 
Knut Sande: Pelotonens største sadeltaske 
Sondre Svensli: To ess i baklomma på langtur 
Monica Storhaug: Null verktøy – masse godteri  

Hva har du med deg av mat på langtur?
– Hva jeg har på lomma på langtur avhenger av hvor lang turen er. Magen min tåler det meste, men jeg misliker å være sulten. Derfor prøver jeg å ha med meg mat som metter og som ikke gjør at blodsukkeret svinger så voldsomt. Det blir ofte egg. Jeg har hardkokte egg rett i lomma, og skreller dem etter hvert som jeg skal spise dem. Skrellet går i vegkanten, men det er praktisk talt miljøvern. Kalk er jo bra for jorda. Hvis jeg har med meg brødskiver, er det blingser med smør og skinkeprodukter. På langturer er det vanligvis bare elektrolytter på flaska. Og så har vi selvsagt obligatorisk kaffestopp. Da blir det ren kaffe uten noe i på meg. Og så hender det at jeg kjøper en is. 

Hvorfor styrer du unna vanlig sportsdrikk og energiprodukter?
– Jeg spiste mye karbo og sukker før, men da blir du for sulten igjen og må pakke på med mer mat hele tida. Hvis jeg unngår sukker så slipper jeg det suget etter mat hele tida og jeg trenger ikke spise så ofte. Jeg sparer inntaket av karbo til de gangene jeg skal prestere, og på den måten får jeg også større effekt av karbo å spise hele tida. På ritt går det i Maurten på flaska. Det er en sportsdrikk som mange av de aller beste triatletene som bruker det. Drikken har ikke veldig mye sukker, men gir 100 prosent stabilt blodsukker. Jeg som drikker på klokka under ritt, slipper med Maurten unna store blodsukkersvingninger. Det er en stor fordel, og gir mye jevnere prestasjonsevne enn vanlig sukkerholdig drikke.

Saken fortsetter under

SUKKERFRITT: På drikkeflaskene er det Maurten sportsdrikk til fest og vann med elektrolytter til hverdags, og på lomma er det hardkokteegg.

Hva med verktøy – du sykler jo uten sadeltaske?
– Jeg vel litt jålete, men sadeltaske ser ikke bra ut. Det er like ufikst som å sykle med bare løse ermer og ikke løse bein, eller omvendt. Før hadde jeg alt av verktøy på lomma, men de siste åra har jeg fylt det på sykkelflaska, og bruker den bakerste flaskeholderen til verktøyflaska. Der har jeg dekkspaker, slange, lappesaker, CO-patron, multiverktøy, kjedekutter og kjedelås. Med verktøy på flaske har du alltid alt det nødvendigste klart, og du har plass til alt du trenger for å komme deg hjem i de fleste tilfeller, uten at du må ha en svær sadeltaske. 

Heldigvis er det bare kompisene mine som har hatt bruk for flaskeforet mitt til nå. 

Har du et pro-tips helt til slutt?
– Det må være verktøyflaska. Det er vel 10-15 år siden jeg så det første gang. Det var den tidligere banesyklisten Trond Kristian Karlsen som hadde en sånn flaske, og da fikk jeg lyst til å lage meg en slik sjøl. Nå kan jeg ikke tenke meg bedre måte å få med seg sakene på. Stilrent er det også. Jeg har en flaske jeg fikk kjøpt ferdig fra Tacx, men den jeg pleier å ha med meg på sykkelen, er en jeg har fylt opp sjøl.

FLASKEFôR: Med dette på flaska kan Jermstad takle de fleste vanlige tekniske problemer.