NORDMARKA RUNDT

  • Arrangeres 24. mai, start og mål på Årvoll skole
  • Med 1625 høydemeter fordelt på 148km er det også kjent som Østlandets tøffeste turritt
  • 1. arrangement i rittserien Oslo Klassikerne, som også består av Tyrifjorden Rundt på 145km 7. juni og Øyeren Rundt med 124km fellesstart 9. august
  • Se startliste og starttider 
  • Mer om Nordmarka Rundt 

Han er en av flere kapteiner på de store lagtempolagene som forbereder seg ekstra godt til helgen. Da går en av de største vårklassikerne på Østlandet av stabelen, Nordmarka Rundt.

Rittet er kjent for sin flotte trasé, krevende løypeprofil og den gode stemningen etter målgang. Nordmarka Rundt er også kjent for å ta knekken på de nest sterkeste lagtempolagene. De sterkeste tåler bakkene, mens de nest beste lagene slår sprekker både opp og ned, og sliter med å få opp farten rittets siste fire mil.

Det 148km lange oppkjøringsrittet på søndag skal brukes til å samkjøre Storholms LCK-ryttere. Nordmarka Rundt blir lagets første ritt med fullt mannskap, og Ekspressen stiller til start med 22 mann.

– Vi tenker tosidig på Nordmarka Rundt. Vi skal kjøre så fort som mulig, men også teambuilding. Vi setter farten i bakkene og gjør det vi skal, men målet denne helga er å ha med flest mulig til mål, sier han.

Storholm har kjørt Nordmarka Rundt som oppkjøring til både store og lille Styrkeprøven flere ganger, og forklarer at Nordmarka rundt ikke er noe enkelt ritt selv om det er litt kortere enn Lillehammer-Oslo.

– På flata kjører de fleste ganske likt. Men Nordmarka Rundt har fire lange bakker som kan skille mye, og en del tekniske nedoverkjøringer som setter store krav til laget. Før var det slik at vi kjørte som F på flatmark, og det var godt nok da. Så kom samlelagene med mer komplette ryttere, sier han.

Men på Randsfjorden Rundt uka etter skal det gå styggfort, sier LCK-kapteinen, som har mye erfaring med Styrkeprøven. Storholm var med på Velo Club Zoncolan som satte rekorden på Trondheim-Oslo i 2009, han har syklet Styrkeprøven med SK Rye i flere år, og i fjor var han headhuntet til Ateas rekordlag på Trondheim-Oslo. Den muligheten takket han riktignok nei til da han skjønte at han ikke ville få tid til å legge ned tilstrekkelig grunnlag til å bidra i laget. I stedet ble Storholm kaptein på LCK Ekspressen og ledet laget til andreplass på Lillehammer-Oslo. Nå er han tilbake i samme rolle, og planen målsettingen for prosjektet er klar.

– Vi skal vinne Lillehammer-Oslo, og det finnes ikke noen plan B på det. Det er bare seier som gjelder, sier han.

– Det å ha jevnt mannskap er nøkkelen til suksess. Har du jevnt godt mannskap kan det gå veldig fort. I år er vi sterkere og jevnere enn i fjor, sier Storholm.

Så langt er Storholm godt fornøyd med progresjonen.

– På Enebakk Rundt var vi bare 15 mann og vi manglet fem sterke ryttere, sier han.

– På Randsfjorden Rundt stiller Rye Expressen, Atea og Kjekkas. Det blir et rotterace, sier han.

Saken fortsetter under

LCK EKSPRESSEN: Lillehammer skal vinne Lillehammer-Oslo, og regner med hard motstand fra Team Kjekkas. Samtidig vet katptein Roy Magne Storholm at det mobiliseres heftig både i Trøndelag og på Sørvestlandet. Foto: Per Thorstad 

RYE LAR SEG IMPONERE MEN IKKE SKREMME
Rye Expressen, som satte løyperekord og slo Atea med over 40 sekunder på Enebakk Rundt 1. mai, måtte se seg grundig slått av Atea på Ceresrittet forrige helg. Men Rye-kaptein Thomas Brodersen er trygg på sitt eget lag.

– Jeg er imponert og overrasket over hvor bra Atea kjørte på Ceresrittet, men på Trondheim-Oslo er det et stort lag som skal forflytte seg, ikke bare de fire sterkeste på laget, sier han.

Brodersen stiller etter planen med 35 mann til start. Nordmarka Rundt er et av de viktige oppkjøringsrittene for Rye Expressen, og dessuten er det SK Rye som arrangerer rittet og dermed ligger det litt ekstra prestisje i rittet.

– Det er klart det ligger litt prestisje i Nordmarka Rundt, men det er et sentralt ritt for alle lag i Oslo, så jeg vil ikke si det er hjemmebane for oss, selv om rittet har tett tilknytning til klubben. Men vi går hardt ut med seier som mål, sier han.

Les også: RYE EXPRESSEN TOK ENEBAKK 

Brodersen forklarer at med krevende svinger, kupert løype med over 1650 høydemeter, og bratte bakker både oppover og nedover blir det avgjørende å beholde flest mulig i rulla.

– Det er viktig at vi greier å holde oss samlet og kjøre med så mange som mulig så lenge som mulig. Ned til Roa og helt inn til mål er det over fem mil med slakt nedover, og det er en fordel å være mange på laget der, sier han.

Les også: TEAM KJEKKAS SLO RYE EXPRESSEN 

Saken fortsetter under

RYE EXPRESSEN tok første stikk med seier på Enebakk Rundt og ny løyperekord til kaptein Thomas Brodersen. Foto: Ola Morken 

ATEA HAR EN PLAN
Atea, som måtte se seg slått av Rye på Enebakk Rundt for første gang på flere år, har en plan for helgas oppkjøringsritt.

– Planen er å sette så høy fart fra start at rulla går jevnt og trutt. Vi skal holde høyt trøkk i bakkene samtidig. Vår styrke som lag er at vi har kapasitet individuelt til å kjøre fortere i bakkene og samtidig kjøre fort på flatene, sier kaptein Jan Olav Beitmyren.

Nordmarka Rundt har både høydemeter og krevende flater, og en tøff avslutning.

– Vi må ha med så mange som mulig til Roa. Det er tungt derfra til mål, særlig hvis det er motvind, sier Beitmyren.

Les også: FANT IKKE FLYTEN 

Beitmyren og hans menn reiste på treningssamling umiddelbart etter Enebakk Rundt og det har gitt resultater. Beitmyren har sett en markant bedring i rulla, både på kapasitet og teknikk, og ikke minst på lagmoral.

– Vi terpet rullekjøring, og lærekurven er bratt og fin. Vi har god sjøltillit, sier Beitmyren.

– Vi misset på Enebakk Rundt. Det var et arbeidsuhell. Vi så jo på Ceresrittet at vi har den individuelle kjørestyrken da vi satte fire mann mot fire mann, sier han.

– Alle vet hva som skal til. Vi skal bruke kreftene i front, sier han. 

ATEA slo tilbake under Ceresrittet lagtempo forrige helg. Da tok de både første og andreplass med god margin. Foto: Ola Morken