Som mange sikkert er klare over tilbringer Dan Erik Hansen brorparten av vinteren i varmere strøk, nærmere bestemt på Mallorca. Med jevne mellomrom er han imidlertid innom gamlelandet, med rulla som et sentralt hjelpemiddel for å få gjennomført treningsarbeidet på en god måte. 

- Rulletrening er egentlig noe jeg prøver å unngå, for eksempel ved å flytte til Mallorca på vinterstid, men når jeg først er hjemme i kalde nord er det et perfekt hjelpemiddel til systematisk og grundig trening.

LES OGSÅ: 3*15 på balanserulle

På Mallorca er Dan Erik kjent for å hamre langtur etter langtur, men på rulla holder han timeantallet på et mer humant nivå. 

- Det å sykle lange økter inne på rulle er noe jeg ikke setter særlig stor pris på. Derfor prøver jeg å kombinere det med andre treningsformer, eller deler opp sykkeltreningen i 2 økter.

- De dagene jeg trener rolig kan jeg for eksempel løpe 1,5 til 2 timer ute, eller gjerne langrenn hvis det er forhold for det, før jeg setter meg på rulla i 2 timer. Dermed får jeg en slags langtur, men slipper å kjøre hele økten inne på rulla. 

- Jeg kan også kjøre en 2 timers økt på morgenen med innbakte intervaller før jeg tar pause på noe timer. Så er det på'n igjen med en rolig økt på  ettermiddag/kveld samme dag. Men mer enn 2 timer av gangen er rett og slett uaktuelt for min del. 

LES OGSÅ: Hekta på Zwift 

I en tid der mange investerer i kostbare ruller og avansert programvare holder Dan Erik det hele så enkelt som mulig på den tekniske biten.

- Rullerommet mitt er utstyrt med en enkel Tacx Satori-rulle, en TV-skjerm, noen flasker vann og et håndkle, med andre ord ganske enkelt, men det fungerer mer enn bra nok. Det skal likevel sies at om jeg bodde i Norge i en lengre perioder ville jeg muligens investert i noe mer utstyr, men enn så lenge er det greit å holde det litt lavterskel. 

Heller ikke på underholdningsfronten har Rye-syklisten satset på avansert utstyr.

- På de rolige rulleøktene setter jeg som regel på en film eller ser vinteridrett på tv, noe som får tiden til å gå betydelig fortere.
Under intervalløktene ser jeg som regel sykkelritt på tv, favoritten er reprise av brosteinsklassikere. Selv om blikket som regel er rettet ned mot Garminen/stemmet hjelper det på motivasjonen å kikke opp av og til, for å få et avbrekk fra lidelsen.  

Når det kommer til valg av rullesykkel har imidlertid superbloggeren gjort et noe utradisjonelt valg. 

- Alle rulleøktene mine foregår faktisk på temposykkelen, noe som er et bevisst valg for å vende meg til sittestillingen på sykkelen.
Det er litt mer krevende å holde ut i tempostillingen på rullen enn ute på landeveien, men det må til skal man bli god på den type sykkel.

Som mange andre sverger 27-åringen til lange terskeldrag på denne tiden av året. 

- Intervalløktene mine gjennomfører jeg med 50-60 min dragtid, som regel opp mot eller på terskelintensitet. Jeg liker å mikse opp lengde på dragene og kan også kombinere vanlig intervaller med styrketråkk.

- Her er 5 utvalgte intervalløkter fra desember 2015. Alle øktene på to timer totalt, inkludert oppvarming, pauser og nedkjøring:

  • 2x10min 4x5min 1x10min Terskel
  • 1x40min Terskel første 30min siste 10min full gass
  • 2x20min Terskel 2x10min Styrketråkk
  • 5x10min Terskel
  • 1x60min Terskel 

- Tråkkfrekvens varierer litt utifra hvor tung motstand jeg har på, men som regel ligger jeg på ca 90-100

Dan Erik er nå tilbake på Mallorca og bedyrer at treningen mot en ny sesong går meget bra.

Du kan følge hans sprell fra charterøya på danerikhansen.com

Vi fortsetter vårt fokus på rullesykling gjennom vinteren med en ny artikkel på torsdag, heng med!