/ Sykler

Derfor er Sande kjent som landeveiens Reodor Felgen

Nøkkelen ligger i sadeltasken.

Sist oppdatert 26. april 2018 kl 07.00
KLAR: Knut Sande er forberedt på teknisk trøbbel og solgløtt, og har alltid rikelig med mat med seg på langtur. Foto: Asbjørn Slagtern Fjellvåg
KLAR: Knut Sande er forberedt på teknisk trøbbel og solgløtt, og har alltid rikelig med mat med seg på langtur. Foto: Asbjørn Slagtern Fjellvåg

Dette er en artikkel i serien «På lomma», der ulike syklister deler erfaringer om hva de har med seg på langtur.

LES OGSÅ:
Asbjørn Slagtern Fjellvåg: Mett og selvhjulpen 
Ken-Levi Eikeland: Fyller fiskepulver på flaska 

Det finnes knapt det tekniske uhellet som Knut Sande ikke kan takle med det han har med seg på sykkelen, kombinert med fingerferdighet og ingeniørfaglig fantasi. 

– Knut er «Mister Fix it», og når det dukker opp et finurlig teknisk problem på langtur, så lyser han opp, sier klubbkollega i Asker CK, Asbjørn Slagtern Fjellvåg.

Sande forklarer dette med at han alltid stiller godt forberedt. Derfor har han blant annet en enorm saltaske, for stor må den være når den skal romme både nødvendig verktøy og klær. 

– Det siste er særlig aktuelt om det skulle bli varmt nok til at man ønsker å kvitte seg med unødvendige plagg, sier mannen, som også er kjent for svært beskjeden påkledning. 

– Du må alltid være forberedt på at været kan snu og gradestokken plutselig kan krype opp til et tosifret tall, slik at det blir mulig å sykle i «baris», altså uten trøye. Du vet aldri når dette kan skje, men da må trøya av, og du må ha plass til å gjøre av den, sier han.

Saken fortsetter under

Knut Sande baris 2017 - Foto Privat 1000x
BARIS: Å sykle uten trøye er en del av Knut Sandes varemerke, og han må ha et sted å gjøre av klærne når muligheten byr seg.

BARIS: Å sykle uten trøye er en del av Knut Sandes varemerke, og han må ha et sted å gjøre av klærne når muligheten byr seg. 

Hva har du på deg på langturene, og hvorfor?
– For det første må ha med deg massevis av verktøy, ekstra kit og mat. Dette gjelder spesielt hvis du har for vane å råke ut for ekstremt mye teknisk trøbbel, eller har en tendens til å gå næringstom, sier Sande, og fortsetter: 

– En av mine største Reodor-Felgen-bragder er nok å ha syklet seks dager på ett gir på Gran Canaria etter å ha knekt girøret. Men jeg har flere ganger fikset røket gir-wire, teipet sammen eksploderte dekk, rettet hjul som mangler flere eiker og banket på plass krank- og styrelagre, uten at det har vært noen stor sak. Så lenge problemet er mekanisk er det ikke veldig vanskelig å fikse. Det er mye verre når problemet som oppstår skyldes at folk som er med på turen mangler grunnleggende holdninger og sans for gruppas humor.

Akkurat hvilke verktøy har du med deg?
– Dekkspaker, pumpe, slange og Umbraco er jo standard. I tillegg må man naturligvis ha med seg kjedekutter, teip og eikestrammer. Alt annet er gambling! Dessuten har jeg med meg enJBL music angel, altså en høyttaler med Bluetooth-tilkobling til mobilen. Den kan bidra til å dra stemninga opp til nye dimensjoner på langtur. 

Saken fortsetter under

Knut Sande sadeltaske - 1000x949
INNHOLDSRIK: Knut Sande tar høyde for mye teknisk trøbbel og muligheter for sol.

INNHOLDSRIK: Knut Sande tar høyde for mye teknisk trøbbel og muligheter for sol. 

Hva har du med deg av mat på langtur?
– Jeg må ærlig innrømme at muligheten til å ha store mengder Nugatti på brødskiva er en av hovedgrunnene til at jeg driver med sykling. Dessuten har jeg som regel med noen barer og et par-tre små sjokolader. På flaska er det ikke noe mer fancy enn reint vann. Når man har brukt så mye som 50 000 kroner hos tannlegen de siste to årene, frister det ikke med noe annet.

Saken fortsetter under

Knut Sande lommemat - 1400x933
LOMMEMAT: Brødskiver med mye Nugatti, et par barer og småsjokolader, samt musikk og Umbracosett er fast på lomma til Knut Sande.

LOMMEMAT: Brødskiver med mye Nugatti, et par barer og småsjokolader, samt musikk og Umbracosett er fast på lomma til Knut Sande. 

Hvordan får du plass til alt dette - både mat, verktøy og avkledde plagg?
– Den beste måten å gjøre dette på er å ha en gigantisk sadeltaske, eller det jeg kaller en ”baristaske”. Den må være stor nok til at du har plass til alt, herunder sololje, trøya di og ekstra shades. Som sagt, bør du selvsagt også ha med verktøy, ekstra kit, og mat, men dette må regnes som «bonusmateriell» i forhold til plass til avkledde klær. 

Hvordan klarer du å opprettholde denne baris-imagen i miljøet?
– Det krever en del. Men jeg må innrømme at 2017-sesongen var en elendig sesong for meg rent barismessig. Sommerværet i fjor var ganske dårlig, men jeg må nok også ta et visst personlig ansvar for at jeg ikke fikk brukt alle mulighetene som var. 

Hvilke mål har du for sesongen 2018?
– Målet for 2018-sesongen er å bygge videre på grunnlaget fra 2017, og se om jeg kan oppnå enda bedre resultater. Sommeren nærmer seg, og det blir for dumt å se ut som en idiot når de store anledningene kommer. Men når det er sagt, så er SK 2018* er målet fremfor alt annet i år også!

* Sykkel-Kroppen  

Publisert 26. april 2018 kl 07.00
Sist oppdatert 26. april 2018 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen