/ Blogg

NORDFJORDRITTET 2016

RITTBLOGGEN: Langt flere enn 200 bør ta turen til Sandane for å oppleve Nordfjordrittet!

Sist oppdatert 22. juni 2016 kl 11.50

NORDFJORDRITTET

Pris: 450-750 kroner eks lisens avhengig av påmeldingstidspunkt
Dato: 18.06.2016
Sted: Sandane, Sogn og Fjordane
Kategori: Turritt
Lengde, høydemeter: 124 km, 1850 hm
Arrangør: Sandane SK
Antall deltakere fullført: 216 (9 kvinner - kvinneandel 4%)

Rittbloggen er landevei.no sin programserie der vi besøker ulike ritt over hele landet. Den detaljerte beskrivelsen av våre evalueringskriterier finner du helt nederst i teksten.

NORGES BESTE SYKKELBLAD: Slik bestiller du abonnement, og får tilgang på hele arkivet digitalt!

Landeveis utsendte, Nils Lauvås fra Åsane CK besøkte forrige helg Sandane for å delta i Nordfjordrittet arrangert av Sandane SK. Dette er vår vurdering av rittet.

Dette liker vi: Løypen og omgivelsene, herlig stemning, alle de frivillige som stiller opp for å gjøre rittet til en fest.

Dette liker vi ikke: Strengt tatt ingenting.  

Vil du stille opp her igjen? Definitivt.

Oppsummert: Turrittet som setter standarden for hvordan slike skal arrangeres.

KARAKTERER

Påmelding: 6 av 6. Smertefritt via EQtiming. Påmelding helt frem til rittstart.
Fasiliteter: 6 av 6. Absolutt alt i orden.
Sosial ramme: 6 av 6. Flott stemning før og etter.
Rittet fra sadelen: 6 av 6. Nydelige omgivelser å sykle i.

Les også: Stjernetråkken 2016Vårtesten 2016Smaalenene Rundt 2016Norsjø Rundt 2016Ålesundsrittet 2016Askerrunden 2016Romerike Rundt 2016Fana 3 Dagers 2016 Nordmarka Rundt 2016Tyrifjorden Rundt 2016, Nibberittet 2016 og Lillehammer-Oslo 2016.

KUPERT: I Sogn og Fjordane går det mye opp og ned på smale veier. (Foto: Ronny Solheim.)

Les også: Test av racere med ekstra dekklaring 

Om Nordfjordrittet

Nordfjordrittet arrangeres  i 2016 for fjerde gang, så det er et relativt ferskt ritt på turrittkalenderen. Men selv om rittet er ungt, så har arrangørene virkelig forstått hvordan man skal arrangere ritt. Det går nesten ikke an å gi nok skryt.

Nettsiden er oversiktlig og full av informasjon. Løypebeskrivelser både i tekst og i GPS-spor på Strava, masse flotte bildegallerier, og så videre. Som rytter blir man tatt på alvor. Det er langing to steder i løypen, og arrangøren har sørget for at det er på steder hvor farten er lav, samt at det er nok folk som gir flasker.

Egen fotografbil, og fotografer som er utplassert flere steder i løypen. Vaktholdet er ekstremt bra, og man må nesten lure på om hele trivselsfylket jobber dugnad denne dagen. I mål blir det servert sjokomelk og inne på folkehøgskulen venter smilende personell med lapskaus, kaffe, dessert og smoothie, og ikke minst blomsterseremoni for de tre beste herrene og tre beste kvinnene.

Alt i alt er det ikke en eneste ting å klage på her. Det er rett og slett bare å glede seg til 2017-utgaven.

Reiser du slik at du trenger overnatting er det godt utvalg i Sandane, men vi vil fremheve overnattingen på Folkehøgskulen på Vereide som et meget godt alternativ, da dette er like ved målgang og sekreteriat.

GOD STEMNING: Når det arrangeres ritt i Sandane og omegn stiller lokale helter - små så vel som store - for å lange flasker. Kudos! (Foto: Ronny Solheim.)

Les også: Landevei sine siste produkttester

Nils' egenmelding fra Nordfjorrittet

Fire karer i Team Fabian stiller til start på Nordfjordrittet i dag. Daniel Frantzen og jeg har overnattet på folkehøgskulen ved målgang og sover til 08.00. Vi tenker litt på Christer Meyer og Magne Gyland som kjører de 25 milene fra Bergen i morgentimene. Ikke perfekt oppladning men det går greit så lenge rittet starter i skapelig tid.

Rittet starter ikke før 11.00 men vi må sykle fem kilometer fra mål for å ta ferjen over fjorden fra Anda til Lote, så vi blir stående på ferjekaien på Lote i en halvtime i iskald nordavind før starten går. Det kjøres master de første fem-seks flate kilometerne og vi slippes løs når vi nærmer oss første bakken opp mot Hennebygda.

Det støtes til omtrent med det samme og det er Christer som tar sjansen. Han får med seg to-tre andre, men vi kjører de inn når vi nærmer oss første lille nedkjøring. Karene i front av feltet holder trykket oppe og i neste bakke som er rundt 2,5 kilometer lang med 8% snitt skilles klinten fra hveten. Jeg følger teten halvveis i bakken, det kan jeg klare tenker jeg. Neida, sekunder senere har jeg sluttet å virke, sikringen er røket.

Christer har kommet seg med utbryterne som teller 13 mann. Etter denne toppen venter enda en liten utforkjøring før den siste stigningen mot Nos, og oppover her øker luken bakover til forfølgerne til nærmere tre minutter.

Over toppen føler jeg meg etter hvert bedre og bedre og jeg kjører det jeg er god for i utforkjøringene nedover mot Stryn. Vaktholdet er fantastisk og folk i gule vester signaliserer at det er klart, og vinker meg gjennom svingene i 70-80 km/t. Slik klarer jeg å hente over halvminuttet nedover på gruppe 2.

Like bra går det ikke med Magne som er i utforkjøringen noen minutter bak meg. I over 60 km/t hopper kjedet av, han mister balansen og smeller i asfalten. Daniel er like foran og hører smellet. Han stopper og sykler tilbake til for å sjekke tilstanden. Utrolig nok har det etter forholdene heldigvis gått bra både med mannen og sykkelen, kun forslått, skrubbsår og en litt bøyd girhendel. Magne kan klatre opp på sykkelen igjen og fullfører de siste åtte milene med stil.

Foran i min gruppe som teller cirka 25 mann går det i jevnt høyt tempo i rullen inn mot Utvikfjellet. Jeg vet sånn noenlunde hva som venter meg med 8,8 km klatring og 7% i snitt. Jeg bestemmer meg i bunn av bakken for å ikke være defensiv i feltet, så jeg setter opp farten fra start sammen med fire karer. Vi får raskt en luke til feltet, men halvveis oppe i bakken kommer det opp fem til. Jeg begynner selv å slite med negative tanker og må gi 30-40 meter til de andre. Banner inni meg, og klarer heldigvis å snu trenden.

Prøver å trø med høy kadens og det hjelper. 40 meter blir til 20 meter, jeg klarer det. De andre er også slitne, og når det flater ut den siste delen av fjellet er jeg berget. Nede i Byrkjelo venter de siste to milene inn mot mål, i kraftig motvind. Flere står over føringene i front, og jeg mistenker at noen sparer seg til målbakken.

Greit nok. Likevel går det i bra tempo innover, og gjennom Sandane sentrum er det bra folkeliv og jeg kjenner det gir litt ekstra krefter og motivasjon, så jeg bestemmer meg for å prøve å støte på de andre før bakken, men det er som å sette i gang en strikkmotor. De andre er i rygg på meg nesten umiddelbart. Prøver en gang til men heller ikke nå skjer det noe.

Derimot er det tre andre som rykker i bunn av bakken og holder luken til mål. Selv sykler jeg inn til 19. plass totalt og er egentlig godt fornøyd med det.

I utbrytergruppen sprekker det opp i klatringen opp Utvikfjellet. Dessverre må Christer slippe de beste oppover, men ender likevel på en sterk 8. plass. Inn mot mål er det seks karer som skal gjøre opp om seieren. Den sterkeste er Marius Solheim fra Førde CK, som vinner på ny løyperekord 3:23:54  foran lagkamerat Kristian Tjønneland og Karl Erik Kravik fra Ålesund og Omegn CK.

- Nils

Om bloggeren: Nils Lauvås (38) sykler for Åsane CK og kompisgjengen Team Fabian. Liker seg best i småkuperte løyper. Vinner ikke så mye, men prøver å gjøre noe med saken.

HØYPROFIL: Team Fabian leker ikke butikk - her stiller Nils med Zipp 808-hjul, det skal tydeligvis gå fort på tross av løypeprofilen! (Foto: Ronny Solheim.)

Les også: Siste nytt om landeveissykling

Testkriterier

Dette er hva Landevei.no sine rittbloggere vektlegger i vurderingen av ritt:

PÅMELDING

  • Påmeldingsvennlighet (nettside, påmeldingsprosess, betaling, etterpåmelding)

  • Lett å finne frem

  • Sekretariat

  • Resultatservice

FASILITETER

  • Parkering

  • Toalett, garderobe, dusj

  • Mekaniker/service

  • Servering inkl målmat

  • Logistikk, transport/oppbevaring av bagasje og verdisaker - hvor relevant

SOSIAL RAMME

  • Underholdning i start/målområdet (DJ, speaker, helikopter, barneritt, osv.)

  • Publikums-/familiesvennlighet og aktiviteter

  • Hedring av vinnere, premiepall, premieutdeling

  • Motivasjon for å henge i målområdet etterpå

SELVE RITTET

  • Løypevakter

  • Løypeanvisninger

  • Opplevd sikkerhet

  • Matstasjoner/langing (hvor relevant)

Publisert 22. juni 2016 kl 11.50
Sist oppdatert 22. juni 2016 kl 11.50
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen