Rittbloggen er landevei.no sin nye programserie, der vi besøker ulike ritt over hele landet. Den detaljerte beskrivelsen av våre evalueringskriterier finner du helt nederst i teksten.

ÅLESUNDSRITTET

Pris: 50-200 kroner (Ålesundstempoen); 50-450 kroner (Ålesundrittet) eks lisens avhengig av når du melder deg på

Dato: 07.-08.05.2016

Sted: Spjelkavik, Møre og Romsdal

Kategori: Tempo og fellesstart i én pulje

Lengde: 30 km, ca. 250 høydemeter (Ålesundstempoen); 80 km, 800 høydemeter (Ålesundsrittet)

Arrangør: Ålesund og Omegn Cykleklubb

Deltakere: 93

Resultater: Trykk her!

Nett: Trykk her!

Bilder: Tilgjengelig på arrangørens Facebook side

Landeveis utsendte Frode Fagerhaug Kolvik, Olav Magnus Moen, Henning Lund og Marcus Liebold alle fra Sagene IF Sykkel, har denne helgen besøkt Ålesundsrittet arrangert av Ålesund og Omegn Cykleklubb. Dette er vår vurdering av rittet.

 

Dette liker vi: En spektakulær og fartsfull rundløype i eventyrlig natur. Bra veistandard med overveiende god asfalt. Hyggelig og sosial atmosfære ved start og mål. Lavterskelarrangement.

Dette liker vi ikke: Rittkommissærens opptreden i rittet. Fartsdumper på oppløpet.

Kommer vi til å stille på nytt: Definitivt!

Oppsummert: Et fint ritt for alle fellesstartentusiaster som liker taktikkeri fremfor dunking og rullekjøring. Med sitt svimlende fjordlandskap holder rittet lett mål med naturen vi er vant med å se på TV fra de norske proffrittene. Rittet er et naturlig samlingspunkt for det lokale sykkelmiljøet, der arrangøren likevel gleder seg over enhver mosjonist som tar turen fra andre regioner av landet også.

SPENT: Feltet før start av Ålesundsrittet 2016. Foto: Kyrre Rørstad.

RITTINFORMASJON

«Makan har ikke skjedd siden Ålesund brant», blir lokalbefolkningen i Sunnmørsbyen ofte sitert på. Da er det jammen godt at den lokale sykkelklubben Ålesund og Omegn Cykleklubb (ÅOC) hvert år arrangerer Ålesundsrittet, et to-dagers sykkelarrangement, som byr på nok diskusjonsstoff. Rittet har blitt arrangert siden 1989, og har i de siste årene blitt innledet med temporitt på lørdag, mens fellesstarten har blitt avviklet på søndag. Blant fellesstartvinnerne finner vi kjente navn som ex-proffsyklist Kurt-Asle Arvesen som gikk til topps i turrittet i 1997.

Det lokale landeveisrittet har start og målgang ved Spjelkavik barneskole, som ligger drøye ti kilometer utenfor Ålesund sentrum. Skolen rommer alle nødvendige fasiliteter som garderober med toaletter og dusjer, sekretariat og matstasjon. I skolens gymsal er det god plass for oppbevaring av eventuell bagasje, samtidig som premieutdelingen etter målgang forgikk på skolegården. En stor parkeringsplass rett ved skolen byr på tilstrekkelig med bilparkering for de som ønsker bilen som fremkomstmiddel til og fra start.

LES OGSÅ: RITTBLOGG FRA ASKERRUNDEN 2016

Rittet åpner for deltakelse i ulike aktiv- og turklasser på alle nivåer. Bortsett fra ungdomsklassene som henholdsvis sykler tur/retur tettstedet Brusdal på 18 kilometer, eller en runde rundt Emblemsfjellet à 4 mil, sykler alle aktiv- og turklassene to runder rundt nevnte fjell, som da tilsvarer drøye 80 kilometer. I aldersklassen 15-16 år er rittet et nasjonalt rankingritt, mens rittet ellers er del av Mastercupen. Påmeldingen til rittet skjer enten via EQ Timing eller terminlisten til Norges Cykleforbund.

Med sine 800 høydemeter fordelt på to runder karakteriseres traseen til landeveisrittet i Ålesund som flat. Den snille høydeprofilen sørger for at rittet som regel ender med spurt av en større gruppe ryttere, samtidig som forventet vinnertid er mindre enn to timer. Ut fra start ved barneskolen ruller feltet gjennom Spjelkavik. Her er det få rundkjøringer som skal forseres, og masterbilen ligger stadig i front. Først når feltet er trygt på Brusdalsvegen, og fortsetter i østlig retning mot Sjøholt, kjører lederbilen av gårde. Feltet sykler langs med Brusdalsvannet, og kommer snart inn på hovedveien E39. Veien er bred og fin med god asfalt, og avsnittet er fort tilbakelagt. Etter en krapp høyresving ved Valle kommer feltet inn på en mindre trafikkert veistrekning. Om farten i feltet fortsatt er lav, har rytterne nå muligheten til å kaste et kjapt blikk på den tilgrensende fjorden. Det åpner seg et fantastisk utsikt mot Storfjorden og Sunnmørsalpene som i seg selv er verdt deltakelsen i rittet. Dog kan den møtende biltrafikken periodevis fremstille et faremoment, i og med at veien er smal på denne strekningen. En kort knekker på ca. 800 meter med en gjennomsnittlig stigningsprosent på seks prosent ved Glomset er den eneste krevende stigning i rittet. På partiet frem og ned til Magerholm fergested er det til dels dårlig asfalt. Om det regner mens rittet pågår kan avsnittet være vanskelig å sykle gjennom. Etter kaien på Magerholm fortsetter rytterne derimot på brede og gode veier mot Spjelkavik, og tar etter hvert fatt på en ny og avsluttende runde. Innspurten er noe teknisk, og inneholder blant annet to skarpe høyresvinger og to fartsdumper.

LES OGSÅ: RITTBLOGG FRA ENEBAKK RUNDT 2016

På hjemmesiden til arrangørklubben samt arrangementssiden på Facebook hadde ÅOC i forkant opplyst godt om både muligheter for overnatting for tilreisende syklister, og selve rittet. Samtidig hadde arrangøren vært raskt til å svare på eventuelle spørsmål fra deltakerne i ukene frem til rittdagen. Et startkontingent på mellom 300 til 450 kroner er forsvarlig for et sykkelritt av denne lengden, og som krever et titalls løypevakter. Nettopp løypevaktene gjorde en god innsats under selve rittavviklingen. De var tydelige og bestemte i kroppsspråket, og bidro slik at feltet trygt kunne sykle i løypa. Løypevaktenes engasjement i tillegg til bra skilting hele veien, gjorde rittet til en trygg opplevelse.

ANGREPSVILLIG: Juniorene som Oskar Mjelde Mork viste mye engasjement i Ålesundsrittet. Her varmer Mork opp før lørdagens Ålesundstempo. Foto: Marcus Liebold. 

ÅOCs funksjonærer var hjelpsomme både før start og etter målgang. Allerede ved henting av startnummeret i sekretariatet to timer før rittstart var det kollegial tone og hyggelig stemning. Innimellom kan det være godt å komme seg vekk fra hovedstatens blaserte omgangstone, og heller slå av en skikkelig prat med jordnære Sunnmøringer. Arrangøren var også svært kjapp med å legge ut resultater fra rittet på nettet etterpå, og de obligatoriske rittbilder ble publisert på ÅOCs Facebook side i løpet av søndagen.

LES OGSÅ: RITTBLOGG FRA SMAALENENE RUNDT 2016

Målgangen ble avviklet på profesjonelt vis. Arrangøren hadde satt opp et godt synlig målseil, og den lokale speakeren holdt både publikummet og deltakerne informert om utviklingen av rittet og på plassering i mål. Cola, boller og bananer ble overrukket straks syklistene hadde kommet i mål, og premieseremonien ble avviklet i finværet. Alt i alt en vel gjennomført mottakelse av småslitne sykkelryttere.

 

SAGENERYTTERNES EGENMELDING FRA FELLESSTARTEN

Det ellers regnfulle Sunnmøre viste seg fra sin beste side på søndag formiddag. Med 17 grader og skinnende sol var alt tilrettelagt for en fantastisk dag på sykkelsetet, og et ritt som skulle gi minner for livet. Godværet sørget at det møtte flere syklister, enn påmeldt på forhånd. Med kun 93 startende ryttere ble det dog ingen ny deltakerrekord i år, noe arrangøren selvsagt ikke kunne si seg fornøyd med. For ordens skyld skal det være nevnt at det under Ålesundstempoen på lørdag kveld kun hadde møtt 37 til start. Dette på grunn av regn og kjølige temperaturer.

KARAKTERER

Påmelding: 5 av 6

Fasiliteter: 5 av 6

Sosial ramme: 5 av 6

Rittet fra sadelen: 6 av 6

Grunnet det lave antallet deltakere for søndagens ritt, hadde arrangøren lagt opp til fellesstart med én pulje. Akkurat som på andre turritt ellers i landet også, var det representert alt fra lovende lokaltalenter, spreke supermosjonister til sykkelveteraner.

LES OGSÅ: RITTBLOGG FRA NORSJØ RUNDT 2016

Allerede fra start var bruddvilje juniorer i gang med støting, men et kjøresterkt hovedfelt lot seg ikke affisere, og tauet det kontrollert inn igjen. Flere bruddforsøk på den første runden hadde samme utfall, ingen rytter kom seg langt nok av gårde. Feltet oppførte seg stort sett greit, men den vanlige posisjonskampen med noe knuffing her og der foregikk også under dette rittet. Det var selve rittkommissæren som skapte noe uforutsett uro, i og med at sjåføren i den bakre bilen på hovedfeltet tutet gjentatte ganger for å påminne syklistene om trafikkreglene, her spesielt høyrekjøringen. Dog førte nevnte tuting ikke til eksemplarisk oppførsel i feltet, men heller til misforståelser og uro. Mange ryttere ble rett og slett distrahert av rittkommissæren, som ved to tilfeller lå i motgående kjørefelt og forsøkte å rope instruksjoner til feltet – uten hell.

Juniorene lot seg derimot ikke forstyrre, men satset friskt og bidro til aktiv kjøring i feltet.

Den angrepsvillige ungdommen fikk til slutt lønn for strevet, og på runde to støtet igjen fire ryttere seg vekk fra hovedfeltet. To mil fra mål var det så dagens vinner som gikk i angrep. Førde-rytteren Thomas Grønfur kjørte fra alt og alle, og vant med rittet vel 30 sekunder foran et samlet hovedfelt. Å sykle alene i front var et smart valg av vinneren, i og med at det ble svært kaotisk i hovedfeltet ned løypens siste bakke og inn til mål. Etter to krappe høyresvinger kom feltet inn på oppløpet, som ligger i et boligområde. Det ble fort trangt om plassen, og mange ryttere ble innesperret. Sagene-rytterne lå på dette tidspunktet noe dårlig plassert i feltet, og kunne følgelig ikke gripe inn i avgjørelsen om rittseieren. Fartsdumpene noen meter fra mållinjen gjorde heller ikke saken mye bedre. Spurten i hovedfeltet ble vunnet av Per Johnny Døving fra Rauma SK. At mye støting gir et litt uoversiktlig rittbilde, viser det faktum at Døving jublet hemningsløst da han kom i mål – antageligvis i god tro om at han hadde kapret seieren.

SNAKKESALIG: Speakeren hadde full kontroll både under Ålesundstempoen og -rittet. Foto: Marcus Liebold.

Turen rundt Emblemsfjellet i Ålesund var en ekstraordinær naturopplevelse med fantastisk utsikt mot Storfjorden og Sunnmørsalpene. Det ble dog ikke bare observert vakker natur, men også mange ulike og ikke minst fargerike klubbdrakter. Slik skal det også være i master-ritt, hvor alle plikter å stille i godkjente klubbdrakter. Det var godt å se at feltet var representert med ryttere fra store og tradisjonsrike klubber som Rye og Glåmdal SK så vel som mindre kjente, lokale klubber som Ørsta SK. At Sagene IF Sykkel sine trøyer fremdeles er finest i hele Norge, var det selvfølgelig ikke uenighet om blant deltakerne.

Ene og alene det lave antall kvinnelige deltakere i rittet var skuffende. Til neste år må arrangøren intensivere arbeidet med å få begeistret damene for Ålesundsrittet også. Først da blir det en virkelig sykkelfest for alle!

TESTKRITERIER

Dette er hva Landevei.no sine rittbloggere vektlegger i vurderingen av ritt:

PÅMELDING

  • Påmeldingsvennlighet (nettside, påmeldingsprosess, betaling, etterpåmelding)
  • Lett å finne frem
  • Sekretariat
  • Resultatservice

FASILITETER

  • Parkering
  • Toalett, garderobe, dusj
  • Mekaniker/service
  • Servering inkl. målmat
  • Logistikk, transport/oppbevaring av bagasje og verdisaker (hvor relevant)

SOSIAL RAMME

  • Underholdning i start/målområdet (DJ, speaker, helikopter, barneritt, osv.)
  • Publikums-/familievennlighet og aktiviteter
  • Hedring av vinnere, premiepall, premieutdeling
  • Motivasjon for å henge i målområdet etterpå

SELVE RITTET

  • Løypevakter
  • Løypeanvisninger
  • Opplevd sikkerhet

Matstasjoner/langing (hvor relevant)

OM BLOGGERNE

HENNING LUND: Ble klubbmester i Sagene IF Sykkel i 2014, og trives både på asfalten og i terrenget. Foto: Marcus Liebold.

OLAV MAGNUS MOEN: Lederen i Sagene IF Sykkel ble hindret på oppløpet, og kunne ikke gripe inn i avgjørelsen om seieren i Ålesundsrittet. Foto: Marcus Liebold.

FRODE FAGERHAUG KOLVIK: Sunnmøringen var Sagenes sterkeste rytter i Ålesundsrittet på søndag. Foto: Marcus Liebold.