Medium felgprofil
Felgprofilen på 32mm gjør at 202 havner i et slags vakuum mellom høy- og lavprofil, men vi synes dette er en svært anvendelig felghøyde. Du har fordelene til et lavprofilhjul med tanke på vekt og liten påvirkning av sidevind, samtidig som aerodynamikken ikke er ueffen, mye takket være den brede Firecrest-profilen, som måler hele 25,4 millimeter på det bredeste. Dette kan komme i konflikt med et fåtall rammer, så sjekk det opp før du blakker deg. I følge Zipp selv gjør felgutformingen at 202 ikke står tilbake for konkurrenter med dobbelt så høy profil når man tester i vindtunnelen. En påstand det selvsagt er vanskelig for oss å verifisere, men ut på vegen føles det ikke urimelig. Disse hjulene virker rett og slett raskere enn den beskjedne felgprofilen skulle tilsi.
Med en vekt på 1395 gram sier det seg selv at klatreegenskapene er gode. Dette er hjul du virkelig vil sette pris på både i lange og korte motbakker. Akselerasjonen er strålende, og det er enkelt å svare på turkameratenes støt og spurter, selv om vi har opplevd hjul som er enda stivere. Kjørefølelsen den brede felgen gir kombinert med 25mm dekk fra Continental er fabelaktig, ujevnheter og dårlig asfalt slukes som ingenting.
Zipp 202 Firecrest CC
Ytre bredde (maks): 25,4mm
Innvending bredde: 16,25mm
Felgprofil høyde: 32mm
Eiker: Sapim CX-ray
Nav: Zipp 88 (foran) og 188/V9 (bak)
Eikeoppsett (foran/bak): 18/24
Vekt: Oppgitt til 1375gram, veid av oss til 1395gram
Importør: CycleServiceNordic
Pris: 20 904,- (9421,- forhjul, 11483,- bakhjul)
Trygt ned
Om klatreegenskapene er gode hjelper det lite om du ikke kommer helskinnet ned på andre siden. Mange er nemlig nervøse for lange utforkjøringer med et karbonklinsjer hjulsett, etter skrekkhistorier om slanger som smelter på grunn av høy varmeutvikling. Vi kom oss imidlertid ned flerfoldige mil med hårete vestlandsveier uten problemer, så her er det litt å utsette på 202s egenskaper. Unngår du å sitte med bremsene inne hele veien burde du være meget trygg.
Når vi først er inne på bremsing er det naturlig å gå inn på bremseegenskapene. Noen år tilbake var bremsing på karbonfelger, særlig under våte forhold, nærmest en garantert hjerte-i-halsen opplevelse, men her har det heldigvis blitt gjort kvantesprang i løpet av relativt kort tid. Med de medfølgende bremseklossene er grepet høyst akseptabelt, også under våte forhold, etter at du har brukt ett sekund eller to på å fjerne vann fra bremsebanen. Kommer du rett fra en aluminiumsfelg vil det naturlig nok kreve noe tilvenning, men dette lærer du deg fort.
Solide saker
Byggekvaliteten virker også å være av høy klasse. Vi fikk et par tusen kilometer med relativt tøff bruk på vårt testhjulsett, som var nesten like rette og fine etterpå. For noen år siden knapp Zipp-felger hyppigere enn Alexander Kristoff vinner sykkelritt, og det er som kjent ganske ofte. Heldigvis har stadig utvikling av nye komposittmaterialer gjort at de nå virker å være blant de mest solide i klassen.
Mangler x-faktoren?
Så er det egentlig noe negativt å si om dette hjulsett? Det er jo tross alt bra på alt. Her ligger imidlertid dets kanskje eneste svake punkt, i tillegg til prisen. Zipp 202 er nemlig ikke eksepsjonelt bra på et område, de har ikke best aerodynamikk, de er ikke lettest i klassen, de er ikke de stiveste. Når man legger over 20.000,- på bordet for et par hjul vil nok en del forvente ekstreme egenskaper på minst ett av de ovennevnte område, gjerne flere. Sammenlignet med undertegnedes private Enve-hjul mangler de for eksempel den aller råeste snerten i akselerasjonen, selv om de totalt sett ikke er et dårligere hjul. Det gjelder også vektmessig sammenlignet med andre hjul i prisklassen, men her er det viktig å huske på at dette er clincher-hjul, hvilket medfører et par hundre gram ekstra felgvekt. For mange vil dette være vel verdt det fordi man unngår styret med å måtte lime dekk, samt at det medfører langt mindre komplikasjoner ved en eventuell punktering.
Når alt kommer til alt er vi uansett meget fornøyd med Zipp 202 carbon clincher. Dette er et hjul du kan trene på hele uka, og kjøre ritt med i alt slags terreng i helgen. Skal du bare ha et hjulsett drister vi oss til å si at Zipp har truffet veldig nærme midten av blinken her.
+: Solide, meget bra allroundhjulsett – ingen svake punkter, god bremsing til å være karbon, bra vekt til å være dekk og slange.
-: Mangler x-faktoren, ikke aller stivest i klassen