X-FAKTOR

Kall det hva du vil, X-fit/krossfit, XC/krosskøntri og CX/sykkelkross. X-aktivitetene kombinere ofte flere aktiviteter og kjennetegnes av allsidighet. Det samme kan sies om den grovbygde skoen Lake CX145/MX145, som ser ut til å ha x-faktor for store deler av året.

Sist oppdatert 6. februar 2014 kl 19.48
ALLSIDIG Lake 145 er en høy og slank slektning av Lake MXZ303, og er en vintersko som også er perfekt til mellomsesongene.
ALLSIDIG Lake 145 er en høy og slank slektning av Lake MXZ303, og er en vintersko som også er perfekt til mellomsesongene.

Lake MX145, terrengsåle

Lake CX145, landeveissåle

2299 kroner

topbikes.no

X-faktor

Problemet med mange kryssprodukter er at de kan ende opp med å fungere sånn halvveis til alt. Sånn sett kunne 145 fort ende opp mellom flere stoler. For varm for sommer- og for kald til vinterbruk. Vi måtte spørre oss om det var plass for denne skoen i et allerede fyldig skoskap? Støvlene fra Lake har derimot funnet seg godt til rette i skapet og stjeler tid fra de fleste andre skoene der.  

Mild vinter 

Vi har brukt MX145 siden slutten av november, på landeveien, grus, sti og snø. Den milde og snøfrie starten av perioden var perfekte testforhold for en ikke fullt så varm vintersko. Lange turer i minusgrader fungerte også overraskende bra. 

Såle

Vi valgte å teste MX145 med terrengsåle, men den finnes også i landeveisutgave under navnet CX145. Det er delte meninger om valg av størrelse, men som med MXZ303 gikk vi en størrelse opp, fra normal 45 til bred 46. Allsidigheten til MX145 ble valgt fordi denne tillater bruk sammen med hele sykkelparken. Sålene har store knaster og i tillegg har de støpt inn felt med bittesmå glasspartikler som skal fungere som et slags sandpapir mot is og glatte overflater. Sykler du bare landevei foretrekker du kanskje heller å bruke landeveispedaler og slippe unna vekten av terrengyttersålen.

Overdel og stramming

Overdelen er lagd at lær, vokset lerretsstoff, neopren og en vanntett membran. Strammingen ivaretas av to BOA-hjul, et system som med god grunn overtar for spenner og borrelåser på stadig flere sykkelsko. BOA gir gode muligheter til å justere ulike deler av skoen. Snella gir ut rikelig med snøre, slik at man enkelt kommer nedi og opp av denne høye skoen. Systemet har livstidsgaranti og de fleste forhandlere skal ha deler på lager. Siden strammehjulene her sitter på utsiden av skoen kan man, selv med store votter, justere BOA-systemet i fart.

Innersåler

Innersålene har et vaffelmønster ned mot skoen som danner en luftlommer. Oversiden er ull i kombinasjon med en isloasjonsfilm som reflekterer varme tilbake til foten. Med den konstruksjonen krøller den seg ikke og tar ikke opp noe særlig fuktighet. 

Slank 

Volum og vektmessig er dette en betydelig mindre sko en MXZ303. Vekten er noe over 500 gram for en sko, et par hekto mer enn landeveisskoene dine, og et par hekto mindre enn MXZ303. Volummessig ser og føles den klart mindre enn andre vintersko. Skoen er lagd for bruk med tynne sokker, men den brede versjonen vi har testet fungerte helt fint med en tykkere ullsokk. BOA-systemet og en fleksibel overdel gjør at skoen kan fungere med uilke sokketykkelser, noe som øker bruksområdet.

Hva slags sko er så dette?

Lake klassifiserer den som en vintersko, med dette avhenger selvsagt hvordan du definerer vinter. Når Lake-direktør Bob Maas viste oss en prototype i fjor tenkte jeg mer i retning av allsidig tre-sesongssko enn en vintersko. Lake 145 vil fungere til det meste bortsett fra de kaldeste dagene på vinteren og de varmeste dagene om sommeren. Med andre ord er denne skoen aktuell for mange av sykkelturene dine i løpet av året både i terrenget og langs veien. 

Konkurrentene

Det finnes etter hvert noen vintersko på markedet, men mange av disse er etter vår mening for lave. Fem centimeter neoprenpølse sydd fast over over en lav sko (sic) har liten funksjon. Du får fortsatt glipe mellom skoen og buksa, og blir fort våt og kald. Det er klassisk barnelærdom at buksa må over, ikke oppi, støvlene for at du skal holde deg tørr på beina. Lake 145 har trivselstemperatur noe høyere enn konkurrenter som Northwave Arctic, og minner mer om Shimano MW81 med tanke på isolasjon. Likevel kryper den også litt lengre opp på skalaen, nok til at du kan bruke den en større del av sesongen.

Same but different

De observante vil legge merke til at Lake og nærmeste konkurrent 45Nrth sine vintersko deler mange trekk. Vinterskoene til de to er nemlig produsert på samme fabrikk og MXZ303/Wölvhammer og 145/Fasterkatt har blant annet identiske såler. Etter å ha testet begge vinterskoene fra Lake og prøvd begge parene fra 45Nrth (alle i str 46), virker det som de to merkene har tatt litt forskjellig retning. Slik jeg ser det har 45Nrth lagt seg hakket ”kaldere” enn Lake på begge modellene. Wölvhammer og MXZ303 er begge lagd for midtvinter og tåler mange minusgrader, men 303 plasserer seg nok noen grader høyere på sin temperaturskala. Dette gjelder både nedre og øvre komforgrense. Det samme gjelder for Fasterkatt mot MX145, der skoen fra 45Nrth oppleves mer isolert og værtett enn Lake 145. Dette er jo supert for deg som forbruker, fordi det lar deg velge mellom fire ulike temperatursoner i stedet for to. Basert på din bruk og hvor kalde føtter du har.

Hva som fungerer for deg avhenger selvsagt av bruken, hvor du bor og om du lett fryser. Men i volum og følelse ville jeg tenkt at Lake ikke prøver å gå den tykke vinterskoen MXZ303 i næringa, og har i stedet lagd 145 mer rettet mot helårsbruk sett med norske øyne.

Ikke tett

På den negative siden er ikke 145 tett helt opp til toppen av skaftet. For å kunne strammes godt rundt leggen og likevel tillate plass til å få foten ut og inn er det en splitt i overdelen. Neoprenmansjetten inn mot leggen overlapper godt, men vil lekke om du står i vann. Fasterkatt sin løsning med en tett yttermembrann med glidelås i hele høyden vil slikt sett være litt tettere. Den rause høyden og det øverste strammehjulet gjør likevel at den lange tightsen holder seg fint på plass over skoen selv etter flere timer på og av sykkelen. Materialbruken ellers tilsier en svært værbestandig sko. Pluss for å inkludere store reflekser på skoen, men som er godt skjult i det diskret grå og svarte designet. 

Oppsummert

Ut fra det vi ha prøvd, og med våre bein, er denne skoen komfortabel på langturer fra 5-7 minusgrader og mildere. Den plasserer seg midt mellom de grove vinterskoene og en lett sommersko i varme, volum og vekt. Vi har ikke prøvd skoen på langturer med mye regn, men antar at man, som med de aller fleste andre løsninger, vil komme til å slite med våte/kalde tær før eller seinere. Vi lover å oppdatere hvordan skoen oppfører seg under typiske vestlandsforhold nærmere våren.

Det er litt kjedelig å innrømme, men ikke alle sykkelturene våre går i tørt vær og tyve varmegrader. For resten av dagene vil Lake 145 definitivt kunne gjøre nytten, til hverdags og fest. 

+svært allsidig sko til bruk nesten hele året

+volum og følelse som en sommersko.

+fleksibel og brukervennlig BOA-stramming

+god høyde og stabilitet, gode å gå i.

 

-Høy som en liten støvel og konstruert av gode materialer, men ikke forseglet øverst rundt leggen.

-Ikke en dedikert vintersko til de virkelig kalde dagene

 

For mer om kategorien:  

Storebror MXZ303

http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=4580

Vinterskoduell

http://terrengsykkel.no/index.php?id=4031

Defroster

http://www.landevei.no/Tester/Klaer/spec-defroster-trail

Publisert 6. februar 2014 kl 19.48
Sist oppdatert 6. februar 2014 kl 19.48
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen