KATUSHAS NYE KLÆR

Russerne albuer seg frem på markedet av premium sykkeltøy.

Sist oppdatert 24. november 2016 kl 09.05
KONGELIG: Kolleksjonen til «Katusha Sports» er holdt i få, men tidløse farger som svart, grått, hvitt og rødt. Foto: Henrik Alpers.
KONGELIG: Kolleksjonen til «Katusha Sports» er holdt i få, men tidløse farger som svart, grått, hvitt og rødt. Foto: Henrik Alpers.

KATUSHA SPORTS

+ Superlight Jersey SS (S-XL)

140,- Euro

+ Superlight Bibshort (S-XL)

190,- Euro

+ Superlight Baselayer Tank (S-XL)

65,- Euro

+ Race Long Socks (S-XL)

22,- Euro

+ innovativ og kvalitativ høyverdig sykkeltøy

- enkelte plagg er overpriset

Katusha-kolleksjonen finner du her!

Russiske Team Katusha vakte mye oppmerksomhet i årets Tour de France, da laget på begge hviledager trente i et annet sykkeltøy enn vi er vant til å se dem i når laget sykler ritt. Arbeidsantrekket til Kristoff & Co. hadde blitt skiftet ut mot en lignende, men likevel annerledes outfit. Selv om burgunder fargen på drakta fortsatt var den samme, hadde frontlogoen blitt vesentlig mer diskret, samtidig som shortsene plutselig hadde blitt svarte. Det var selvfølgelig ingen forglemmelse av lagets soigneurer, som hadde lagt frem feil tøy for bruk på hviledagen, men en gjennomtenkt markedsføringsstrategi av et nytt produkt som Katusha selv har laget.

Russerne har nemlig siden i fjor jobbet med å utvikle eget sykkeltøy som de nå ikke bare utstyrer lagets ryttere med, men også ønsker å se oss vanlig dødelige kledd i. Tøyet selges av et selvstendig firma med navn «Katusha Sports» som har sitt hovedsete i Sveits, noe som skal lette distribusjon først og fremst i Europa, og ikke minst hjelpe til med å overvinne redselen for alt som har snev av østblokk-identitet i seg.

LES OGSÅ: TRYLLEKUNST

Russerne skryter av at de nye klærne skal skille seg nevneverdig fra konkurrentens produkter når det kommer til aspekter som kvalitet, innovasjon, komfort og ytelse. Spesielt det helt nye snittet til sykkeltrøya skal overbevise syklister verden rundt, i og med at det skal tillate en større bevegelsesfrihet på sykkelen. I tillegg reklamerer «Katusha Sports» med at tøyet har gode pusteegenskaper, og skal føles tørr selv under hard fysisk aktivitet. Paddingen til sykkelshortsen kommer direkte fra Italia, og lages av den anerkjente klesprodusenten «Teosport».

Kat-4
Kat-4

DISKRET: Klærne til «Katusha Sports» har få, men stilige detaljer. Foto: Henrik Alpers.

Med sin «Performance» kolleksjon henvender russerne seg mot aktive konkurransesyklister, mens «Commuter» serien skal treffe livsstilsyklistenes nerver. Vi har fått tak i Performance-klærne som Alexander Kristoff og Marco Haller fra Team Katusha tidligere i år har reklamert for på Instagram, og fått testet dem i en halv sesong. Her er vår vurdering.

FROM RUSSIA WITH LOVE

Målet til «Katusha Sports» er å utvikle premium sykkeltøy, noe som nødvendigvis vil gjenspeiles i designet også. Klærne i «Performance» serien har et tidløst utseende, der fargene svart, grått, rødt og hvitt er dominerende. Alle plagg, uansett om det er et pannebånd eller en sykkelshorts, er stilrene med få, men stilige detaljer som for eksempel den lille Katusha-logoen som skimtes flere steder. Designet støtter definitivt opp under følelsen av å ha på seg eksklusivt sykkeltøy, og er etter vår mening blant de mest estetiske på markedet for øyeblikket.

Dog er vi fullstendig klare over at design og visuell fremtoning til sykkelklær er noe som mottas svært ulikt, og vi vil derfor heller fokusere på tøyets funksjonalitet, kvalitet og pris vs. utførelse for å jobbe frem et godt vurderingsgrunnlag.

LES OGSÅ: ROMSLIG VARME

Når vi tar på oss Superlight-trøya, er det første vi legger merke til det tynne stoffet som nesten er gjennomsiktig. Lite skjulende trøyer har de siste årene blitt standard i ProTouren, og i utgangspunktet spinkle ryttere virker enda mer skjøre når de sykler i slike syltynne stoffer. Nå ønsker «Katusha Sports» altså at også vi mosjonister jager rekorder i nærmest transparente trøyer, men har tydeligvis glemt at ikke alle av oss er like magre som proffsyklistene. Superlight-trøya er definitivt kun laget til aktive syklister som ikke har noe å skjule. Alle oss andre bør heller ta til takke med produsentens litt tykkere Icon-trøyer.

Kat-1
Kat-1

TYNT: Meshen til Superlight-trøya er syltynn, men absorberer svette meget bra. Foto: Henrik Alpers.

Vår trøye i størrelse medium satt som et skudd, og ga umiddelbart en behagelig og komfortabel følelse. Tynne silikonbånd både nederst på trøya og på innsiden av ermene forhindrer at stoffet sklir opp. Lengden på ermene er tidsriktig lang, og spesielt på kalde dager er det derfor lett å kombinere trøya med løse armer, uten at det blir sprekk imellom begge plagg. Er du en frysepinne, som likevel ikke ønsker å gi avkall på den lette Superlight-trøya, kan du fint kombinere den med en undertrøye fra samme serie.

FORBAUSENDE INNOVASJON

De få sømmer på trøya som vi klarer å oppdage, er alle sammen myke og behagelige. Her er det ingenting som gnager mot huden. En av trøyas sømmer trenger dog nærmere omtale, i og med at den er ansvarlig for et noe annerledes snitt enn det vi er vant til fra før. Fra høyre til venstre skulder løper en tverrgående søm, som gjør at ryggpartiet deles inn i to soner. Et aktivt område rundt armene, og en mer passiv sone på nedre del av ryggen. I motsetning til klassiske trøyer, der skuldersømmene pleier å løpe parallelt med torsoen, øker Katushas nyskapende søm faktisk bevegeligheten vår betraktelig. Utallige ganger har vi opplevd at gammeldagse trøyer forflytter seg når vi snur oss på sykkelsetet eller når vi bøyer oss ned for å stramme på skosnellene. Dette henger først og fremst sammen med at de klassiske trøyene er laget for å fungere i en bestemt positur på sykkelen. Men ikke Katusha trøya. Superlight-trøya følger alle våre bevegelser, strekker seg ut eller snurper seg sammen, akkurat slik vi har behov for. Trøyas snitt er sannelig suveren, takket være den lille skuldersømmen. Noen ganger er innovasjon så forbausende enkelt at det nesten er komisk.

LES OGSÅ: GORE BIKE WEAR ONE ACTIVE JAKET

Superlight-trøya består av to ulike typer mesh. For det første finnes en ekstra lett variant av nettingstoffet på hele ryggpartiet til trøya samt på sidene. For det andre finner vi en noe tettere meshvariant på fronten og i nakkeområdet. Nettingstoffet som «Katusha Sports» bruker på sine trøyer leveres av den amerikanske bedriften Cocona, og baserer seg på 37.5-teknologien. Kort forklart dreier dette seg om materialiseringen av teorien om at væskebalansen ved en vanlig kroppstemperatur på 37,5 grader fungerer optimalt. Stiger kroppstemperaturen, for eksempel under fysisk aktivitet, begynner kroppen å svette for å kjøle ned organismen. Væsken diffunderer i tøyet vårt, og gjør oss kalde, noe som igjen hindrer muskelaktiviteten. På grunn av innsydde mikropartikler skal 37.5-stoffet i teorien suge opp væsken, holde oss tørre, og slik stabilisere kroppstemperaturen vår. Men funker dette?

Kat-5
Kat-5

SMART: Produsentens tverrgående skuldersøm gir økt bevegelighet på sykkelsetet. Foto: Henrik Alpers.

Svaret er ja. Vi testet trøya under flere maksdrag ved Tryvann på sensommeren og var overrasket over hvor tørr trøya faktisk var etterpå. Selv om vi hadde svettet betraktelig, kjentes trøya og kroppen ikke klam, men snarere behagelig varm. En slik væskeabsorberende Superlight-trøye kan vi trygt anbefale for spinningsøkter på rulla nå i vinterhalvåret. For sikkerhetsskyld kontrollmålte vi vår subjektive sansing, og fikk bekreftet det vi hadde kjent i bakken. Når trøya veide 126 gram i tørr tilstand, veide den etter endt maksdrag ikke mer enn 185 gram. Sammenlignet med referanseprodukter i samme vektklasse, var dette opp til ti gram mindre i vekt. Hele ti gram mindre absorbert svette utgjør definitivt en forskjell på sykkelen.

BESTILL ABONNEMENT: DET BESTE LANDEVEI-INNHOLDET HJEM I POSTKASSEN

Superlight-trøya kommer med gjennomgående glidelås foran samt de obligatoriske tre lommer bak. Lommene er dype og vide nok, slik at også en større smarttelefon lett sklir ned. Trøya har mange refleksdetaljer som gir økt synlighet i trafikken, også lenge etter at sola har gått ned.

Så hvor er ankepunktet i det hele? Ankepunktet er rett og slett prisen. Med 1300 kroner før frakt og toll er trøya blant de dyrere på markedet, og matcher lett plaggene til en britisk bransjeleder når det gjelder pris. Selv om Superlight-trøya til Katusha har en suveren pusteevne, er behagelig å ha på samt innovativ i forhold til snittet, så føler vi at prisen skyldes vel så mye markedsføringsårsaker som den faktiske kvaliteten. «Katusha Sports» har en stor jobb foran seg når det gjelder å overbevise syklister verden over at kvaliteten til tøyet deres rettferdiggjør prislappen. Hva pleier man å si på russisk? Heller ikke ørnen flyr høyere enn sola.

KOMPROMISSLØST SOM PUTIN

Alle lidenskapelige syklister vet at en god bibshort er alfa omega i et sykkelkit. Duger ikke sykkelbuksa, hjelper det lite med verdens stiligste trøye i matchende design. «Katusha Sports» viser at de med sin Superlight-bib tar syklistenes behov på alvor og har hatt som ambisjon å utvikle en kvalitativ høyverdig shorts for oss som sykler mye.

Kat-8
Kat-8

KOMPROMISSLØST: Superlight-biben til «Katusha Sports» er en klar vinner blant sykkelbukser. Foto: Henrik Alpers. 

Buksa er holdt i svart, slik alle sykkelsportens tradisjonalister og regelfetisjister ønsker å ha det. Den kommer i finribbet, svært elastisk og slitesterk nylon som ikke bare ser stilig og eksklusivt ut, men også tilpasses kroppen optimalt. Fra hoftekammen og oppover går buksa over til å være utført i godt pustende mesh, noe som er veldig behagelig, da det nettopp er rundt magen, i korsryggen og opp ryggen vi svetter mest. Selene er tynne og likeledes produsert i ventilerende mesh. Buksa er lav i front, og det å late vannet er derfor en simpel sak forutsatt at du er mann. Dog jenter, allerede kommende mars har «Katusha Sports» lovet å presentere en egen kolleksjon av både trøyer og shortser som skal ivareta deres behov. 

LES OGSÅ: RPM 110 BEKLEDNING

Til tross for svært lite stoff på øvre del av shortsen, er vi forbauset over hvor godt buksa faktisk sitter. Om det er på grunn av de stramme selene eller bibens kompakte snitt er vanskelig å stadfeste, men shortsen holder overflødige pund godt skjulte og genitalia på plass. I denne sammenheng er det uansett viktig å gjøre oppmerksom på at det å ta konkrete kroppsmål før bestillingen er avgjørende for å få en shorts som sitter slik den skal. Vår testmodell i størrelse medium var ypperlig i forhold til passform, snitt og komfort.

I samsvar med trenden og ikke minst Superlight-trøyas ermer, er også buksebeinene noe lengre enn det vi er vant til fra andre shortser. Buksa er med dette en modell som du garantert ikke vil like hvis du primært er opptatt av å vise frem de svulmende lårmusklene dine, men for alle oss andre som heller har fokus på komfort og kompresjon er biben desto mer suveren å ha på. «Katusha» skrevet i silikon på innsiden av buksebeinene forhindrer at shortsen sklir opp.

SUVEREN PUTE

Nå til det viktigste, paddingen. Som nevnt innledningsvis, støtter «Katusha Sports» seg også her på produktene til en ekstern tilbyder, nemlig italienske «Teosport». Rytterne fra blant andre prokontinentallaget Androni Giocattoli sverger til putene til familiebedriften fra Treviso, og dette med god grunn. Puta som er innsydd i Superlight-biben til «Katusha Sports» er meget tynn, men likevel bunnsolid. Den demper suverent alle slag fra sadelen, samtidig som den ikke forstyrrer i front. Paddingen er elastisk, fleksibel og ikke minst lett slik at den ikke henger igjen når vi reiser oss fra setet. Sidepartiene til puta er ergonomisk tilpasset overgangen fra lårene til rumpa i den forstand at putas flanker heller mot setet. Dette forhindrer gnissing og sikrer en økt komfort. Av mange shortser og puter vi har testet i de siste årene er «Katusha Sports» sin Superlight-bib blant favorittene. Vi nekter å tro at det som funker for Alexander Kristoffs rumpe dag inn og dag ut, ikke er godt nok for våre egne stumper.

Kat-13
Kat-13

YPPERLIG: Paddingen til Superlight-biben er tynn, men likevel bunnsolid. Foto: Henrik Alpers. 

Detaljer er det ikke mange av på Superlight-shortsen til «Katusha Sports». Den lille logoen i halebenområdet samt to reflekterende sømmer er alt vi kan oppdage på buksa. Vi irriterer oss noe over vaskelappen på innsiden av shortsen som er like lang som årets ønskeliste til julenissen. Vaskeanvisningen var det første som røk da vi fikk tøyet til test. Om vi ikke husker feil, ønsker russerne at vi skal vaske buksa på 30 grader, men heller ikke 40 grader ødelegger den. Vask etter vask beholder biben sin fremragende passform og høye komfort.

LES OGSÅ: CROSSOVER SVEITSER 

Prislappen viser stolte 1700 kroner for plagget, før toll og frakt er betalt vel å merke. Etter vår mening er det lettere å forsvare den høye prisen på buksa enn på trøya i og med at rumpa og dermed shortsen tross alt er kontaktpunkt nummer én mot sykkelen. En aktiv syklist vil alltid kunne argumentere for anskaffelsen av en god shorts som denne. Slik «Katusha Sports» selv har varslet er Superlight-biben kompromissløs i forhold til kvalitet, komfort og ytelse. Russere pleier gjerne å være kompromissløse.

Kat-10
Kat-10

TRADISJONELT: Selvfølgelig leverer «Katusha Sports» også passende sokker til outfiten. Svart bukse, og hvite sokker, hva mer trenger en tradisjonalist? Foto: Henrik Alpers.

Kat-11
Kat-11

MATCHENDE: Liker du å ha noe under trøya, kan du fint kombinere den med en undertrøye fra Superlight-serien til «Katusha Sports». Foto: Henrik Alpers.

Publisert 24. november 2016 kl 12.00
Sist oppdatert 24. november 2016 kl 09.05
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen