/ Sykler

TYNEFAKTOREN

Hvor hardt kan et lag med fulltidsarbeidende hobbysyklister presses, og hvor fort kan de sykle da?

Sist oppdatert 17. september 2015 kl 14.00
THE DOUBLE 2016: Rye Expressen går for seier og rekord på både Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo. Foto: Ola Morken
THE DOUBLE 2016: Rye Expressen går for seier og rekord på både Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo. Foto: Ola Morken

STYRKEPRØVEN

  • Arrangert siden 1967, da med tre distanser: Trondheim-Oslo, Dombås-Oslo og Hamar-Oslo.
    - Fra og med 1969 til og med 1996 var det kun en distanse: Trondheim-Oslo
    - I 1997 kom Lillehammer-Oslo
    - I 2002 kom Eidsvoll-Oslo
    - I 2007 kom jenterittet Hamar-Oslo (som ble kjørt fra Hamar til og med 2011)
    - I 2012 kom jenterittet Gjøvik-Oslo
    - Fra 2014 var distansen Gjøvik-Oslo også åpen for menn

  • Nå med fem distanser: Trondheim-Oslo 555km, Dombås-Oslo 355km, Lillehammer-Oslo 190km, Gjøvik-Oslo 145km, Eidsvoll-Oslo 70km

  • Mer om Styrkeprøven 

Det skal Rye Expressen finne ut. Eksperimentet kjøres på eget mannskap og prosjektet heter The Double.

Kort oppsummert handler The Double om seier og rekord i lagkonkurransen på både Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo i 2016.

Rye Expressen vant Trondheim-Oslo 2015 etter mange års kamp med ATEA Pro Aktiv. Nå hever klubben ambisjonene et hakk og går for seier også på Lillehammer-Oslo i 2016.

Les også: ENDELIG SEIER TIL RYE EXPRESSEN 

I forrige uke hadde ressursgruppa i Rye Expressen informasjonsmøte for en fullsatt sal storøyde og tente interesserte fra egne rekker og andre klubber.

– Sesongen 2015 åpnet med seier på Enebakk Rundt, og dundrende suksess på Trondheim-Oslo. Det var en morsom og spennende sesong for laget, sier Brodersen.

– Nå går vi høyt ut for neste sesong med nye hårete mål, og det er gøy. Det var full sal og stormende jubel da vi presenterte planene for 2016, sier Brodersen.

Han har allerede over 55 navn på lista, gjentakelsesfaren er betydelig.

– Vi er flinke til å rekruttere i egne rekker. Vi sendte en åpen invitasjon til alle lag i klubben, men vi har også noen ryttere utenfra på lista, forteller Brodersen.

De må i så fall melde overgang til SK Rye. Forbundet og Styrkeprøven skal ha papirarbeidet på stell, og Rye Expressen skal ha full lojalitet.

TROPPENE BLIR TIL UNDERVEIS
Selv om Rye Expressen er godt i gang med både mannskap og planer, er det ikke klart hvem som skal kjøre hvilke distanser.

– Vi skal ikke ta ut noen bruttotropp på lenge ennå. Foreløpig samler vi alle under Rye Expressen, og så får vi se utover vinteren og våren, sier Brodersen.

– Vi kommer til å kjøre litt testrunder og se litt på de forskjellige rytterne hvor de sitter best. Det handler ikke bare om antall mil. Det er to helt forskjellige ritt. En som kanskje faller gjennom på Lillehammer-Oslo kan fort bli diesellokomotivet på Trondheim-Oslo, forklarer Brodersen.

Saken fortsetter under

Rye XP3 Hjerkinn Ola Morken 1400x924
Dieseltoget som vant Styrkeprøven Trondheim-Oslo 2015 skal heve seg enda ett hakk i 2016. Foto: Ola Morken

Dieseltoget som vant Styrkeprøven Trondheim-Oslo 2015 skal heve seg enda ett hakk i 2016. Foto: Ola Morken

BYGGER PÅ ERFARING OG KOMPETANSE
Brodersen blir en av kapteinene på Lillehammer-Oslo 2016, sammen med Rune Holden. Begge er veteraner fra Rye Expressen Trondheim-Oslo, og var en del av kapteinslaget på seierslaget i 2015. På Trondheim-Oslo er det Jo Engebretsen og Fred Magne Wahl som har hovedansvaret, og Anders Åsberg vil fortsette i ressursgruppa blant annet med administrative oppgaver. 

Les også: FENOMENET RYE EXPRESSEN   

I tillegg til et sammensveiset og rutinert kapteinlag på begge distansene, har Expressen hanket inn en sportsdirektør for kommende sesong. Erik Schøyen skal inn i den nye rollen, og Brodersen gleder seg til å ha en som ikke har mjølkesyre skvulpende til øra å støtte seg til i ritt.

– Det skal bli godt å kunne ha en kald og rolig sportsdirektør på øret som kan styre litt når det kniper underveis, sier han.

FORVENTER TYN
– Selv om ATEA Pro Aktiv vel er et avsluttet kapitel nå, så vet vi at det skjer ting og mobiliseres rundt omkring, sier Brodersen.

Jungeltelegrafen går, og Brodersen har god kontakt med grasrota både på kort og lang løype.

– Trønderekspressen gyver på en ny sesong. Det settes i gang et lag fra Vestlandet, og det ryktes at Fredrikstad-Østfold har noe på gang, sier han.

– Dessuten har jeg hørt at en del av de fra ATEA har fått beskjed om å ikke ta noen dramatiske avgjørelser, så det er vel noe på gang der også. Nye lag kommer garantert, sier Brodersen.

På Lillehammer-Oslo er det også flere som har uoppgjort med vinnerlaget Team Kjekkas. Lillehammer CK tapte seieren på forsmedelig vis og har vært revansjesugne siden Sankthans. Og får Styrkeprøven innført rittet som offisielt NM i lagtempo langdistanse, blir det nok enda flere om beinet.   

Les også: KJEKKAS SLO LILLEHAMMER 

Rye Expressen vet godt at The Double ikke blir noen lett oppgave. De tar heller ikke lett på det.

Saken fortsetter under

STAPS testing Markuz Lindgren 1400x924
GJENNOMTESTES: Det er ikke tilfeldig at Rye Expressen får formheving. De går grundig til verks på individuelt plan. Foto: Thomas Brodersen

GJENNOMTESTES: Det er ikke tilfeldig at Rye Expressen får formheving. De går grundig til verks på individuelt plan. Foto: Thomas Brodersen

BLODIG ALVOR
Prosjektet starter formelt 1. oktober, og Rye Expressen går systematisk til verks.

I forkant av fjorårssesongen innledet Rye Expressen et større samarbeid med den tyske labben STAPS, og det utvides og videreføres og utvides nå.

– Måten de gjennomfører tester og de planene som kommer ut av det fungerer veldig bra for oss. Det løftet styrken på rytterne individuelt, og det hjelper hele laget, sier Brodersen. 

– Vi satser på enda tettere og bedre oppfølging i år. Har vi et enda jevnere lag overall godt trent lag, kan vi kjøre enda hardere, sier han.

Fra 9. til 13. oktober kommer STAPS til Oslo for å teste O2-opptak og laktat hos rytterne. Det brukes til å sette opp individuelle treningsplaner og en masterplan for laget. STAPS driver også veiledning på kosthold og andre prestasjonsfaktorer, og det har Rye Expressen gode erfaringer med fra i fjor.

STAPS kommer tilbake og gjør nye tester i desember og i mars, slik at treningsprogrammene kan justeres optimalt både individuelt og for laget.

Les også: BLODSLIT RETT OG SLETT 

Saken fortsetter under

Daniel Carlsson staps test Feb 26-15 Foto Thomas Brodersen 1400x924
BLØR FOR LAGET: STAPS tester Rye-rytterne flere ganger inn mot sesongen. Foto: Privat

BLØR FOR LAGET: STAPS tester Rye-rytterne flere ganger inn mot sesongen, her er det Daniel Carlssons tur. Foto: Thomas Brodersen

LAGÅND
Uansett fysiske forutsetninger er laget aldri sterkere enn lagmoralen og teamarbeidet. Rytterne må samkjøres, sammensveises og stole 100 prosent på hverandre for å yte maks under alle forhold. Det skal Rye Expressen trene på, og da er den sosiale biten helt avgjørende. Derfor legger Rye Expressen opp til fellestreninger hele vinteren, og to-tre samlinger i inn- og utland før sesongen ruller i gang med Enebakk Rundt 1. mai 2016.

Mallorca-samlingen er lagt til rett etter påske, et par uker senere enn i år i håp om å slippe snø på fjellturen. Fredrikstadsamlingen siste helga før Enebakk står også fast på programmet.

– Den har vært en stor suksess. Selv om vi sykler mange mil og legger inn mange gode økter der, er det utrolig hva litt hvile og lett tråkk gjør for formen til Enebakk bare noen dager senere, sier Brodersen. 

RyeXP 2015 - Foto Privat
LAGSEIER: Det er denne følelsen Rye Expressen vil ha mer av, og går for dobbelt opp i 2016. Foto: Privat

LAGSEIER: Det er denne følelsen Rye Expressen vil ha mer av, og går for dobbelt opp i 2016. Foto: Privat

Publisert 17. september 2015 kl 14.00
Sist oppdatert 17. september 2015 kl 14.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen