/ Sykler

TØFT RUNDT TYRIFJORDEN

Den 145km lange løypa koster som den er, og det hjalp ikke at rytterne måtte slåss med sterk motvind i store deler av rittet.

Sist oppdatert 7. juni 2015 kl 19.04
KOSTET: Tyrifjorden Rundt ble en tøff opplevelse for Per Morten Kiil og Martin Ruud i Holmenkollen CK. Foto: Ingeborg Scheve
KOSTET: Tyrifjorden Rundt ble en tøff opplevelse for Per Morten Kiil og Martin Ruud i Holmenkollen CK. Foto: Ingeborg Scheve

– Rittet har en fin profil, men det er overraskende kupert, sier Martin Ruud i Holmenkollen CK, som tråkker hardt for å unngå Plan B.

Holmenkollen CK stiller to lag i Lillehammer-Oslo. Klubben har ikke førstelag og andrelag, men Plan A og Plan B. Det er jo ingen som satser mot et andrelag. Men det er alltid noen som ender på Plan B av ulike grunner, slik som familie, barn og mangel på treningsgrunnlag sammenliknet med ambisjonsnivået til Plan A, forklarer Ruud, som måtte bite i det sure eplet og legge seg i sekken en stund på Tyrifjorden Rundt.

– Målet er å ikke bli Plan B. Det var en nedtur å innse at jeg måtte i sekken og ikke greide å bidra i rulla hele veien i dag. Det skjedde før Sylling et sted, sier Ruud, som kjørte Tyrifjorden Rundt for første gang.

HCK kjørte det remmer og tøy holdt fra start til mål på den 145km lange løypa. Det gikk hardt utover mannskapet. Laget mistet 15 av 32 mann, men likevel var HCK godt fornøyd med dagen.

– Arrangementet er flott. Det er en fin løype, bra med løypemannskap og skikkelig mat i mål. Det setter vi pris på, og dette gjør vi bestemt igjen, sier klubbkameraten Hans Henrik Merckoll, som også kjørte Tyrifjorden Rundt for første gang.

Les også: KEISERENS NYE SYKKEL 

Fullstendige resultater 

NYTT STIKK TIL LCK
I den sedvanlige kappestriden som har utviklet seg mellom Team Kjekkas og Lillehammer CK Ekspressen, ble det nok et stikk til LCK. Men det bekymrer ikke Team Kjekkas foreløpig.

– Laget gjorde en kjempeinnsats i dag. Vi mangler fem av våre sterkeste i dag, sier Frode Dalen, som er kaptein i Team Kjekkas.

Laget har på ingen måte gitt opp kampen om seier på Styrkeprøven Lillehammer-Oslo 20. juni.

– Vi kjørte likt med Lillehammer til Vikersund, men så tapte vi tre minutter derifra til Liertoppen. Vi hentet inn noe av det igjen på den siste biten, sier Dalen.

Kjekkas mener slaget om Lillehammer-Oslo langt ifra er avgjort.

– Vi har mer styrke på flatene enn i bakkene, og det blir avgjørende på Styrkeprøven, sier Dalen.

– Ingen av rittene så langt har vært identisk terreng med Lillehammer-Oslo. På Nordmarka Rundt kjører vi likt med de store lagene fra Grua og inn, sier han.

Samtidig innser Dalen at med den nye avslutningen fra Olavsgård til Ekeberg får Styrkeprøven en langt mer krevende innspurt enn tidligere.

– Rittet er ikke over på Olavsgård. Det kan skille mye på de siste milene nå, sier han.

Les også: PRESTASJONSKULTUREN 

KORTREIST KVALITET
Da SK Rye og Bærum og Omegn CK bestemte seg for å gjenopplive Tyrifjorden Rundt, et ritt som var arrangert av IF Frøy fra 1949 til 1987, var ambisjonen å skape et kortreist arrangement der det er lettvint for folk å bli med, uten at det tar hele helga eller krever en mastergrad i logistikk for å gjennomføre.

Tyrifjorden Rundt trakk over 1000 ryttere til premiereutgaven i fjor, og på søndag var det over 1200 deltakere på Tyrifjorden Rundt, fordelt på lang og kort løype – henholdsvis 145km og 64km. Rittleder Arild Salte i og Bærum og Omegn CK er overbevist om at kortreiste ritt med mye service og forpleining i mål.

– Det skal ikke koste all verden verken tid eller penger å være med på et turritt. Det skal være mulig å komme hit om morgenen og reise hjem igjen etter en liten koselig afterbike på ettermiddagen. Det skal være et ritt du har lyst til å være med på neste år, sier Salte i BOC, som er rittleder i Tyrifjorden Rundt.

Les også: SJAMPIS GJØS SUSEN

Publisert 7. juni 2015 kl 19.04
Sist oppdatert 7. juni 2015 kl 19.04
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen