/ Sykler

SMÅSTILIG

Småvokste har ikke all verden å velge i, verken på hardware eller bekledning. Og dessuten skal det jo se bra ut.

Sist oppdatert 14. oktober 2014 kl 01.41
Tidligere proffrytter Russell Stevenson jobber nå med Voler sykkelbekledning, og deler gjerne sine tips. Foto: Kent Murdoch
Tidligere proffrytter Russell Stevenson jobber nå med Voler sykkelbekledning, og deler gjerne sine tips. Foto: Kent Murdoch

Å finne seg en sykkel som duger og passer er vanskelig nok for de som ikke helt rekker opp til øverste hylle. Og det er ikke noe lettere innen sykkelbekledning.

Lycra med sægg er ikke innafor, jakker som ser ut som spinnakere er ikke funksjonelt, og paddingen må passe. Og så var det å finne sokker i riktig høyde…

Med litt forarbeid går det an å finne det meste, men sett av tid og vær tålmodig. Du har igjen for det i komfort og stil.

Skal sitte som støpt
– At klærne sitter som de skal på nettopp deg, det er din story. Sykkeltøy skal forme seg etter dine bevegelser og behov, sier Russell Stevenson hos de amerikanske produsenten Voler.

Den tidligere proffsyklisten har 23 års konkurranseerfaring fra både landevei, kross og terreng, og nå jobber med sykkelbekledning for ryttere på alle nivåer.

– Godt sykkeltøy får deg til å smile, mener Stevenson.

Ikke vær gnien på buksa
Først og fremst må buksa sitte: padding og sømmer, lengde på beina, lengde på seler, generell passform.

Supermosjonisten Linda Treseng-Lien har flere ganger Trondheim-Oslo på CVen, både på landevei og den nå avdøde MTB 6-Dagers, samt Offroad Finnmark 700km og en rekke andre lange ritt. Hun har slitt seg gjennom flere sykkelbukser enn de fleste, og hennes viktigste anbefaling er å legge litt ekstra i en god bukse.

– Vi bruker så mange tusen på sykkelen og ritt, at det dumt hvis sykkelbuksa ødelegger opplevelsen. Jeg mener det er verdt å legge et par hundre kroner ekstra i en god bukse, sier Treseng-Lien, og legger til at gode bukser holder i flere år med riktig stell.

Jenter og sånt
Sykkelbukser til jenter skal passe til jentestomper, og det er ikke til å komme unna at jenter er bygget annerledes enn gutta. Jenter er kortere i ryggen enn gutta, og liker ofte at buksene er litt kortere i beina. Derfor er det heller ikke overraskende at unisex sykkelbukser kan gi trøbbel for jentene. Disse er som regel ikke utstyrt med en damepad, noterer Treseng-Lien.

Paddingen er ikke bare en ekstra pute mellom baken og sykkelsete. Så sant en bruker buksa korrekt, altså uten undertøy, kan en riktig sykkelbukse gi støtte til sitteknuten og redusere friksjon og risiko for gnagsår.

– Det med padden er viktig. Da jeg syklet Offroad Finnmark satt jeg på sykkelen i 22 timer. Jeg var øm, men ikke sår, sier hun.

Treseng-Lien er glad i damepadden til Assos, men også imponert over Kalas, som levere sykkeltøy til mange klubber og team.

– Kalas bruker en pad som er laget på samme sted som Assos, sier hun, og legger til at Kalas også ofte kan gjøre spesialtilpasninger.

– Jeg vet om en liten og spinkel eliterytter som fikk en juniorshort i størrelse 14 år levert med en damepad. For henne ble minste damestørrelse i bukse for stor, men padden i juniorbuksen er ikke tilpasset jenter. Men det var ikke noe problem for Kalas bare de fikk forespørselen, sier Treseng-Lien, som oppfordrer folk til å spørre om tilpasning.

– Når klubben bestiller tøy må det jo sys spesielt likevel, så da bør ikke slikt koste noe ekstra, sier hun. 

Seler eller ikke?
Seler er selvsagt ikke praktisk. Men hva er det da som gjør at de fleste proffene sverger til remsene som tvinner seg når du skal åle deg inn i buksa og koster uendelig kløning i dokøen?

– Selebukser sitter rett og slett bedre på de fleste, og mange syns de er mer behagelige, sier Stevenson, og legger til at etter hvert får man taket på det meste.

– Assos har noen modeller som har bukseseler du kan hekte av, så du kan ta en tissestopp uten at du må av med alt av trøyer og superundertøy, sier Treseng-Lien.

Og på en langtur med lunsjstopp er det naturligvis en fordel å slippe en strikk som klemmer på magen. 

LES MER:
RAMMEVILKÅR Sykler til små syklister
SMÅGODT Småsnadder på komponentfronten  

Publisert 14. oktober 2014 kl 01.41
Sist oppdatert 14. oktober 2014 kl 01.41
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen