/ Sykler

Romain Bardets Focus Izalco Max

Den unge franskmannen vant manges hjerter under årets Tour. Hans offensive sykling og utforferdigheter sikret ham etappeseier og tittelen, Tourens mest aggressive rytter. Her er sykkelen han syklet på.

Sist oppdatert 3. september 2015 kl 17.23
ETAPPEVINNER: Den franske yndlingen Romain Bardet vant den 10. etappen i årets Tour de France. Her er sykkelen hans.
ETAPPEVINNER: Den franske yndlingen Romain Bardet vant den 10. etappen i årets Tour de France. Her er sykkelen hans.
FLOTT PROPORSJONER: Sykler i størrelse 56 ser ofte veldig flotte ut. 120 mm stem passer fint inn.
FLOTT PROPORSJONER: Sykler i størrelse 56 ser ofte veldig flotte ut. 120 mm stem passer fint inn.

FLOTTE PROPORSJONER: Sykler i størrelse 56 ser ofte veldig flotte ut. 120 mm stem passer fint inn. 

Ag2R-laget er et ambisiøst fransk lag satt sammen av flere håpefulle unge syklister og noen erfarne sluggere. Laget har foruten Bardet, også Jean Christophe Peraud og Dominico Pozzovivo i stallen.

Ag2R har i 2015 syklet på sykler fra det tyske sykkelmerket Focus, samt vært et av ytterst få profflag dette året som har syklet med SRAM girsystem. For bare få år siden var SRAM det mest utbredte girsystemet i World Tour, men etter at både Shimano og Campagnolo fikk fart på sine elektroniske grupper har dette tilsynelatende være førstevalget blant proffene, både de som mottar penger for å bruke delene, og de som må handle inn deler på profflagets regning.

E-Tap: SRAM kom sent til elektronikk-festen, men det kan se ut som om de har kommet godt. Trådløse gir løser mange problemer.
E-Tap: SRAM kom sent til elektronikk-festen, men det kan se ut som om de har kommet godt. Trådløse gir løser mange problemer.

E-TAP: SRAM kom sent til elektronikk-festen, men det kan se ut som om de har kommet godt. Trådløse gir løser mange problemer. 

Uansett her er sykkelen som Romain Bardet syklet i Tour de France, da han vant den 10. etappen med mål i Saint-Jean-de-Maurienne, etter å ha rykket fra utbrytergruppa over Col de Glandon og stupt ned utforkjøringene som få andre.

24-år gamle Bardet sykler som resten av laget med Focus’ toppmodell Izalco Max. Sykkelen er utstyrt med SRAM Red-girsystem. Hjul fra SRAMs datterselskap, Zipp og styre, sete, stem og setepinne fra italienske Fizik.

Bardet er 185 centimeter høy og sykler på en ramme i størrelse 56/L.

HENDLER: SRAM Red E-tap-hendlene er slanke og fine. Et trykk på høyre spak flytter bakgiret til høyre, et trykk på venstre hendel flytter bakgiret til venstre. Trykk på begge for å gire på kranken.
HENDLER: SRAM Red E-tap-hendlene er slanke og fine. Et trykk på høyre spak flytter bakgiret til høyre, et trykk på venstre hendel flytter bakgiret til venstre. Trykk på begge for å gire på kranken.

HENDLER: SRAM Red E-tap-hendlene er slanke og fine. Et trykk på høyre spak flytter bakgiret til høyre, et trykk på venstre hendel flytter bakgiret til venstre. Trykk på begge for å gire på kranken. 

Izalco Max-rammen er blant bransjens letteste med 750 grams rammevekt og en gaffel på bare 295 gram. Spørsmålet er derfor mer hvordan denne sykkelen kan veie over UCIs minimumsgrense på 6,8 kilo enn hvordan man kan få den ned mot grensa.

Bardet er en lett klatrekspert på under 70 kilo, tross sin relativt lange kropp. Likevel klarer unge Romain seg med en standard 120mm stem på den 565mm lange rammen.

PASSE LANG: 120 mm stem er nærmest uhørt i proffverdenen. Dette er jo samme lengde som oss glade amatører bruker. Garminfeste er på plass.
PASSE LANG: 120 mm stem er nærmest uhørt i proffverdenen. Dette er jo samme lengde som oss glade amatører bruker. Garminfeste er på plass.

PASSE LANG: 120 mm stem er nærmest uhørt i proffverdenen. Dette er jo samme lengde som oss glade amatører bruker. Garminfeste er på plass. 

Aluminiumssetepinnen fra Fizik er en av få deler som drar vekta opp. Både styreframspring og karbonstyre er fra Fiziks letteste Cyrano R1-serie. Bardet har som proffer flest montert styreframspringet helt på bunnen på kronerøret på gaffelen, med en liten avstandsring på toppen av framspringet for å sikre full kontakt mellom gaffelens karbonrør og framspringet.

LODD: AG2R-mekanikeren har garantert måttet gjøre noen grep for å få sykkelen opp til lovlig vekt. En setepinne i aluminium er en av stedene vekt er lagt på i forhold til standard-modellen av Izalco Max Team.
LODD: AG2R-mekanikeren har garantert måttet gjøre noen grep for å få sykkelen opp til lovlig vekt. En setepinne i aluminium er en av stedene vekt er lagt på i forhold til standard-modellen av Izalco Max Team.

LODD: AG2R-mekanikeren har garantert måttet gjøre noen grep for å få sykkelen opp til lovlig vekt. En setepinne i aluminium er en av stedene vekt er lagt på i forhold til standard-modellen av Izalco Max Team. Startnummeret er fra prøve-OL i Rio. 

Den franske klatrespesialisten har styret vridd godt nedover og hendlene montert høyt på styret. Hendlene er SRAMs nye Red E-tap med trådløs, elektronisk giring. Åpenbart velprøvd nok allerede i juli til at Bardet stolte på dette.

Bardets sykkel er satt opp med Zipp 303 Firecrest-hjul påmontert kamuflerte Schwalbe The One pariserdekk i den tidligere uhørte størrelsen 28mm. 

BREIE DEKK: 28 mm dekk var tidligere forbeholdt Paris-Roubaix og knapt det. Nå, etter inntog av breiere felger og forskning som viser at breie dekk ruller best, helt vanlig i proff-feltet.
BREIE DEKK: 28 mm dekk var tidligere forbeholdt Paris-Roubaix og knapt det. Nå, etter inntog av breiere felger og forskning som viser at breie dekk ruller best, helt vanlig i proff-feltet.

BREIE DEKK: 28 mm dekk var tidligere forbeholdt Paris-Roubaix og knapt det. Nå, etter inntog av breiere felger og forskning som viser at breie dekk ruller best, helt vanlig i proff-feltet. 

Videre syklet Bardet, i hverfall i prøve-OL-rittet, med standardkrank fra SRAM påmontert tannhjul med 53 og 39 tenner samt en kraftmåler fra SRAMs datterselskap Quarq. 

Kassetten med sprang fra 11-28 tenner er et annen sted enn setepinnen der Bardet har lagt på vekt. I stedet for den helsfreste Red-kassetten har Bardets mekaniker montert på en vesentlig billigere og tyngre 1130-kassett på Rival-nivå.

KAMUFLERT: Bardets sykkel er satt opp med Schwalbe The One dekk. Noe laget åpenbart ikke ønsker å vise alt for tydelig. Schwalbe er likevel listet som en av lagets leverandører.
KAMUFLERT: Bardets sykkel er satt opp med Schwalbe The One dekk. Noe laget åpenbart ikke ønsker å vise alt for tydelig. Schwalbe er likevel listet som en av lagets leverandører.

KAMUFLERT: Bardets sykkel er satt opp med Schwalbe The One dekk. Noe laget åpenbart ikke ønsker å vise alt for tydelig. Schwalbe er likevel listet som en av lagets leverandører.  

Både bakgiret og frontgiret er som girhendlene SRAMs nye Red E-Tap elektroniske og trådløse gir. På Bardets sykkel er batterien røde i motsetning til på SRAMs standardvare der batteriene er svarte. Dette er sikkert gjort av SRAM for å tiltrekke oppmerksomhet til girene under rittet.

Setet til Bardet er et Fizik Arione R3 med flettede karbon-lister.

KARBONSTYRE: Mange av proffene kjører med alu-styrer for å legge på vekt, samt ha mindre risiko for styrebrudd i en velt. Bardet sykler med Fizik-styre i karbon.
KARBONSTYRE: Mange av proffene kjører med alu-styrer for å legge på vekt, samt ha mindre risiko for styrebrudd i en velt. Bardet sykler med Fizik-styre i karbon.

KARBONSTYRE: Mange av proffene kjører med alu-styrer for å legge på vekt, samt ha mindre risiko for styrebrudd i en velt. Bardet sykler med Fizik-styre i karbon.  

Look Keo Blade karbon holder skoene til Bardet på plass i pedalene, mens  det hele rundes av med Elite flaskeholder i plastikk.

 

I LØSE LUFTEN: Med trådløse gir er vaierstoppene til ingen nytte.
I LØSE LUFTEN: Med trådløse gir er vaierstoppene til ingen nytte.

I LØSE LUFTEN: Med trådløse gir er vaierstoppene til ingen nytte.

Publisert 3. september 2015 kl 17.23
Sist oppdatert 3. september 2015 kl 17.23
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen