/ Sykler

MÅ LEVERE

Fotball fem dager i uka la grunnlaget for VM-gull, men holder det til plass i Rye Expressen?

Sist oppdatert 1. oktober 2015 kl 04.00
Elisabeth Solberg er regjerende verdensmester i tempo, og dobbelt nordisk mester på tempo og fellesstart. Her fra temporittet under Nordisk mastermesterskap i Finland i juli. Foto: Frode Velve
Elisabeth Solberg er regjerende verdensmester i tempo, og dobbelt nordisk mester på tempo og fellesstart. Her fra temporittet under Nordisk mastermesterskap i Finland i juli. Foto: Frode Velve

ELISABETH SOLBERG

  • Født: 17. august, 1977

  • Fra: Frogner i Akershus

  • Klubb: SK Rye, kjørte for Råholt CK fra 2013 til og med sommeren 2015.

  • Ambisjoner 2016: Sykle med Rye Expressen i Styrkeprøven

  • Meritter:
    - Verdensmester tempo 2015 (K35-39)
    - VM-sølv fellesstart 2015 (K35-39)
    - Dobbelt nordisk mester 2015 (tempo, fellesstart)
    - Dobbel Norgesmester 2015 (tempo, fellesstart)

  • Tidligere karriere: Fotball, 2.divisjon i Lørenskog IF 

Vonde knær tvang Elisabeth Solberg til å legge vekk fotballskoene, og på fire år tok hun VM-gull i tempo. Nå sikter hun mot å bli første jente i nettotroppen til Rye Expressen.

Oslo-klubben legger opp til seier og rekord på både Lillehammer-Oslo og Trondheim-Oslo i 2016 med prosjektet The Double, og det vil Solberg være med på. Men hun vet at nåløyet er trangt.

Les også: TYNEFAKTOREN

HAR LITT Å BEVISE
Solberg er ikke første jente som prøver seg på Rye Expressen. Men hun kan bli den første som kommer med i nettotroppen på over ti år. Det har gitt Solberg ekstra blod på tann.

– Jeg skal bevise at det går an for jenter. En del av motivasjonen er at det ligger høyt og ikke kommer av seg sjøl. Og jeg er klar for å gjøre det som kreves av jobb i forhold til trening og det rundt, og så får vi ta det derifra, sier Solberg, og understreker at hun er ydmyk for oppgaven.

– Det blir knallhard jobbing, og det er ingen snarveier, men jeg skal dra strikken enda litt lenger enn jeg har gjort før, sier hun, og trekker fram at sesongen 2015 har gitt henne god tro på prosjektet.

– Jeg har hatt en god sesong i år. Jeg tror det handler om å ta med meg den selvtilliten videre, og ikke minst ture å sette meg store mål, sier Solberg, som blant annet tok gull og sølv i Masters-VM, og er regjerende norsk og nordisk mester på tempo og fellesstart.

Saken fortsetter under

VM Tempo 2015 - Heidi Jørgensen Krokdal - Sissel Vien - Trine Hansen - Harald Tiedemann Hansen - Elisabeth Solberg - Jan Bodin - Sidsel Grøndalen - Foto privat 1400x925
De norske medaljevinnerne VM Tempo 2015: (fra venstre) Heidi Jørgensen Krokdal i NCF, Sissel Vien, Trine Hansen, Harald Tiedemann Hansen (NCF), Elisabeth Solberg, Jan Bodin og Sidsel Grøndalen. Foto privat

De norske medaljevinnerne VM Tempo 2015: (fra venstre) Heidi Jørgensen Krokdal i NCF, Sissel Vien, Trine Hansen, Harald Tiedemann Hansen (NCF), Elisabeth Solberg, Jan Bodin og Sidsel Grøndalen. Foto privat

IKKE FØDT PÅ HJUL
Solberg er ikke flasket opp med sykkelkultur. Hun var ikke med foreldre på ritt i oppveksten, og gikk ikke fra terrengsykkel som barn til landevei da hun ble eldre.

Foreldrene hadde riktignok syklet Trondheim-Oslo, og Solberg hadde vært innom tanken om at det er noe hun gjerne vil krysse av lista før hun dør. Men det var liksom et prosjekt for framtida.

Hun spilte fotball fem dager i uka pluss kamper. Og det gjorde hun fram til 2010. Da hadde knærne fått nok. Solberg fikk med seg broren sin og de to kjøpte seg landeveissykler for å sykle Den Store Styrkeprøven sammen med mor.

Sykkel var kjærlighet ved første blikk. Hun gikk fra null sykkelerfaring til verdensmester i tempo på fire år.

– Jeg har sikkert litt talent, men det handler mest om at jeg elsker å trene. Motivasjon til å komme seg ut er sjelden noe problem. Jeg tar gjerne intervaller når jeg skal roe ned, men jeg er glad i lange turer også, sier hun.

Les også: TO GULL I TEMPO

MÅ TRENE MED DE BESTE
Solberg ble oppfordret til å melde seg på Expressens opplegg for 2016. Da kom motivasjonen for fullt. Solberg trigges med å trene med menn, og har gode erfaringer med det.

– Jeg har trent med litt forskjellige lag gjennom sesongen, og jeg ser at jeg henger godt på. Jeg liker å trene med gutta. Da må jeg strekke meg litt mer, men du må trene med noen som er bedre enn deg for å bli bedre. Jeg er alltid dausliten når jeg har trent med dem, sier hun.

Utfordringen blir å greie å holde stor fart over lang tid.

– Fartstrening over tid er greia her, enten det blir Trondheim-Oslo eller Lillehammer-Oslo. Jeg har kjørt en del med lag før, og det å kjøre i rulle kan jeg jo, sier Solberg, som stortrives i guttas selskap.

– Jeg syns det er morsomt å vise at vi damer greier å henge med og bidra. Jeg har bevist at jeg henger med. Det er selvsagt fysiske forskjeller på kvinner og menn, men det er egentlig ikke så mye som skiller, sier hun.

Saken fortsetter under

Camilla Hott - Elisabeth Solberg - Trollstigrittet 2015 - Privat 900x1200
Elisabeth Solberg og Camilla Hott syklet begge for Råholt CK denne sesongen, og hadde mye glede av hverandre på ritt. Her fra seieren på Trollstigrittet i juli. Foto: Privat

Elisabeth Solberg og Camilla Hott syklet begge for Råholt CK denne sesongen, og hadde mye glede av hverandre på ritt. Her fra seieren på Trollstigrittet i juli. Foto: Privat

HVERDAGSKABALEN
Foreløpig er Solberg ikke helt sikker på akkurat hvordan hun skal angripe prosjektet. Så langt har hun stort sett lagt opp treninga på egenhånd. Nå vurderer hun å systematisere innsatsen et hakk til.

– Rye kjører et opplegg gjennom STAPS-labben, og da får vi skreddersydde opplegg som skal fungere for det vi skal ut på. Jeg er sånn at jeg når jeg setter meg et slikt mål, så er det 100 prosent. STAPS er kanskje det som kan heve meg det ekstra hakket, sier hun.

Les også: FENOMENET RYE EXPRESSEN

Saken fortsetter under

Rye XP3 Hjerkinn Ola Morken 1400x924
Å bli tatt ut i nettotroppen til Rye Expressen henger høyt. Elisabeth Solberg kan bli første dame. Foto: Morten Mørk

Å bli tatt ut i nettotroppen til Rye Expressen henger høyt. Elisabeth Solberg kan bli første dame. Foto: Morten Mørk

Men med full jobb og tre barn mellom 8 og 16 år er det også en hverdagskabal som må gå opp.

– Jeg har tre unger, og da er det jo klart at det er en del tilpassing som må til. Nå er jeg veldig heldig i det at de syns det er moro at jeg driver med dette, og at jeg har snille foreldre som alltid stiller opp. Jeg kunne ikke gjort dette uten dem, sier Solberg.

Solberg har delt omsorg for barna, slik at de er annenhver uke hos henne og faren. Det gjør situasjonen både friere og mer hektisk på samme tid.

– Den uka jeg ikke har dem, kan jeg gjøre unna mye trening, men den uka de er her, da dreier det seg om dem, sier hun, og legger til at det finnes løsninger på det meste.

TAR NATTA TIL HJELP OM DET TRENGS
Solberg antyder at hun legger ned opp til 15 timer i uka i gjennomsnitt, og såpass må det være. Det krever selvsagt litt planlegging.

– Jeg er en morgenfugl, og er oppe lenge før ungene både på ukedager og i helgene. Jeg kan godt kjøre halvannen time intervaller fra klokka 0500, og jeg setter meg ofte på sykkelen et par timer om kvelden etter at den minste har lagt seg, forklarer Solberg.

– Jeg kan til en viss grad styre møte og reisevirksomheten min, men skulle det dukke opp noe som kludrer til treningsplanen min, må jeg bare stå opp enda tidligere og trene lenger på morran. Så er det vel et definisjonsspørsmål om hva som kan betegnes som morgen og ikke natta, sier hun. 

Publisert 1. oktober 2015 kl 04.00
Sist oppdatert 1. oktober 2015 kl 04.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen