GAVER TIL DE SOM HAR ALT

Dette er de ultimate sykkelopplevelsene du kan gi bort!

Sist oppdatert 18. desember 2014 kl 01.24
GAMLE DAGER: Ja da syklet de slik på grus. Det kan du også gjøre. Gi bort opplevelsen til jul!
GAMLE DAGER: Ja da syklet de slik på grus. Det kan du også gjøre. Gi bort opplevelsen til jul!

I vår serie vedrørende  gavetips til syklisten tilbyr vi i dag noe ut over det rent materielle fokuset man ofte forbinder med disse julegavene. Vi gir deg tips til opplevelser, kultur og samhold. Noe større og mindre materiell krever enkelte av tipsene våre, men dette vet du som syklist utmerket godt.  

Heroisk innsats

Hold av datoen fjerde oktober 2015, og egentlig det meste av perioden fram til det. L`Eroica, det høres og som en manndomsprøve som har blitt arrangert i hundrevis av år, men ble første gang arrangert i 1997.

Oppsummert et ritt på italienske grusveier rundt i Toscana, med fire ulike distanser fra 38-205 kilometer. Den lengste ruta har totalt 3700 høydemeter i åsene sørøst for Firenze. Man behøver altså startnummer, reise og opphold. Du kan heller ikke bruke sykkelutstyret du allerede har.

Kun sykler som er fra 1987 eller før kan stille til start. Det er krav til girskiftere på ramma, lavprofilfelger og stålramme. Helst tidsriktig bekledning også. Du får dermed muligheten til å handle eller bygge deg din egen veteransykkel.

Kjøpe ulltrøyer, ullbukser med gemseskinn og sko med tresåle. Har du ambisjoner om tjue mil og fire tusen høydemeter på stålsykkelen din må du dessuten starte å trene med en gang, og holde formen til helt utpå høsten. Alt dette er selvfølgelig mest moro om du reiser med vennene dine. Hva med å gjenskape utstyret og antrekket til Binda, Bartali, Coppi, Hinault, Moser eller Merckx?

Her finner du info om selve rittet

Her kjøper du flybilletten din

Her kjøper du bekledningen

HUSKES: Opplevelser som dette sitter i resten av livet. Hva med å gi bort en tur til mannen som har alt? Foto: Brooks England.

Skuddsikker Pavè-mobil

Synes du L´Eroica blir et historieløst rollespill finnes det andre utfordringer. Still opp i amatørversjonen av Paris-Roubaix.

Sytten mil over brostenspartier så grove at du ikke hadde våget å kjøre bilen din over en gang. Bytt ut nydelig varmt italiensk høstvær, med ensifret  temperatur og aprilregn i Belgia.

Bytt ut stålsykkelen med en customsykkel laget for kampestein, for eksempel en Trek Domane Classics Edition. Bytt ut chianti og pasta med frites og øl. Kom tilbake fra dette og nyt forholdene i den norske vårsesongen. Og det er bare å kaste rulla og planene om treningsleir i varme strøk.

Skal du være klar til velodromen i Roubaix er det bare å trene ute gjennom hele den norske vinteren. Helst iført Belgian booties og -knee warmers.

Beregn ca 30 euro i startpenger og 70 euro til mat og drikke.

Her finner du info om rittet  

Her kjøper du flybilletten din

Skaff deg samme sykkel som Fabian Cancellara her

SKODD FOR BROSTEIN: Med denne sykkelen er det du som er problemet om det går for sakte. Foto: Trek.

Kafé-tørst

Ikke alle nordmenn er velsignet med en kvalitetskaffebar i sykkelavstand. Fortvil ikke. Hva med å kjøpe en maskinpark til å ha hjemme?

Alt etter lommebok og plass på kjøkkenbenken får du en espressomaskin fra noen tusenlapper og til et par hundre tusen for maskiner som betjener alle sykkelvennene dine som samles for en kopp søndag formiddag.

Pluss for å velge en produsent med historisk tilknytning til sykling, som Faema eller Saeco. I øverste prisklasse anbefaler vi likevel å besøke noen italienske produsenter, og kanskje diskutere litt rundt hva slags overflater maskinen skal ha og hvilke egenskaper du er ute etter. Om du skulle være uheldig og ikke ha benkeplass på kjøkkenet til en Faema Ambassador, med kapasitet på seks simultane kopper, kan du evt starte med en Bialetti espressokanne eller AeroPress til ca 400 kroner.

En sykkelrelatert tamper til Ambassadøren får du fra Chris King til åttifem dollar, og server gjerne kompisene espresso i kopper fra Coffeeandcols med trøyetema. 

MINSTEKRAV: Sånn en må du ha. Evt gi bort. Koster et par hundre tusen. Foto: Faema.

Et søreuropeisk krypinn

Når vinteren slår inn over gamlelandet hadde det vært fint med et krypinn i varmere strøk. Selv om de norske kronene har svekket seg litt de siste dagene får du riktig mye fint i Spania, Frankrike eller Italia for noen millioner.

Har man fast base er det bare å skaffe seg fullt sykkelutstyr til å ha stående, slik at man slipper alt jaget med å dra på kofferter bare for en oval weekend på rivieraen. Sørg for å velge et sted med nærhet til en flyplass, variert sykkelterreng og i det minste et par gode restauranter og kaffebarer man kan tusle til.

Det kan være verdt å se hvor proffene bosetter seg, og her er regionene rundt for eksempel Girona i Spania, Nice i Frankrike, Monaco eller Lucca i Italia populære områder. Det kan lønne seg å rekognosere litt før man kjøper, besøk gjerne noen områder med sykkelen før du drar kortet på et lite hus eller slott i disse landene.

http://www.finn.no/finn/realestate

HUSVARM: Hva med et hus i Toscana? Blir ditt for noen skarve millioner. Foto: Tuscany Real Estate int.

Reisefølge

Om du føler at det er kroppen og motivasjonen som holder deg tilbake, på tross av vinslott i Italia og espressomaskin på benken, kan kanskje turkamerater og andre gode hjelpere være noe?

Man kan nemlig betale folk for å trene seg, eller til og med for å deg med på tur. Mange av disse menneskene er i tillegg uforskammet hyggelige.

Rapha, britene som dresser opp Team Sky, har sågar eget reisebyrå som tilbyr guidede turer, fylt med folk som venter på å få hjelpe deg med ulike oppgaver. Av norske aktører tilbyr blant annet Bifrost og Bergodal turer i inn og utland.

STEDER SOM DETTE: Hva med å dele opplevelsen med andre? Hos diverse reisebyrå kan du nå det. Foto: Henrik Alpers

Publisert 18. desember 2014 kl 01.24
Sist oppdatert 18. desember 2014 kl 01.24
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen