BANEHÅPET

FREDAGSPRATEN: Anders Oddli vil ha konkurranse fra landeveisryttere i bane-NM i Polen i januar.

Sist oppdatert 19. desember 2014 kl 02.27
FREMTIDSHÅP: Anders Oddli vil være med å gjøre norsk banesykling til noe stort. Foto: Privat
FREMTIDSHÅP: Anders Oddli vil være med å gjøre norsk banesykling til noe stort. Foto: Privat

Hvem: Anders Oddli, 20 år, bosatt i Orkanger i Sør-Trøndelag

Hva: Norges beste banesyklist, landeveissyklist hos Team Frøy-Oslo i 2015.

Aktuell: Sykler UCI-ritt på bane i Portugal til helgen, storfavoritt før bane-NM i januar.

Sykkel-Norge har tatt kvantesprang på asfalten de siste årene, men ting ikke har utviklet seg i samme tempo på parketten. Der vi stadig får nye proffer på landeveien, har vi enn så lenge ingen baneryttere i verdenstoppen. Vi tok en fredagsprat med Anders Oddli, som har planer om å få norsk banesykling opp og frem i lyset. At han i det hele tatt skulle satse på banesykling skyldes imidlertid mest tilfeldigheter.

-          Det er en litt spesiell historie det der. Etter to tunge år som junior på landeveien hadde jeg egentlig bestemt meg for å legge sykkelen på hylla for godt høsten 2012. I denne perioden kjørte jeg Bane-NM og det gikk bra, men jeg hadde fortsatt tenkt til å gi meg. På en eller annen måte ble det likevel satt opp et norgesrekordforsøk på 1000 meter i november. Her satte jeg ny rekord både for juniorer og seniorer, noe som ga meg gnisten jeg trengte til å fortsette med syklingen. I tillegg kom nyheten om at det skulle bli arrangert et norgesmesterskap på en skikkelig velodrom i Polen i februar, og da hadde jeg egentlig all motivasjonen jeg trengte. Bortsett fra da jeg var overtrent en periode våren 2013 har det bare gått fortere og fortere siden jeg begynte å satse, noe som naturligvis er en god motivasjonsfaktor.

Les også: Ny vinter på Mallorca 

For en med lite kunnskap om banesykling kan det virke ganske ensformig å tråkke runde på runde innendørs, men Anders har mange gode grunner til hvorfor du også bør prøve deg på velodromen.

-          Banesykling er en ekstremt fartsfylt idrett. Løpene er korte og intensive, vi konkurrerer aldri lenger enn 50 minutter. Det er støting hele veien, mye nærkontakt og kamp om posisjoner. Det blir rett og slett en mer rå konkurranseform. Jeg må også legge til at man ikke trenger å ha en god spurt for å være en bra banesyklist, bare se på Bradley Wiggins. Mange er nok av den oppfatning at banesykling bare er spurting, men de fleste landeveissyklister vil nok finne banegrener som passer for dem. Jeg tror mange kan bli veldig gode bare de prøver seg!

Les også: Årets norske sykkeløyeblikk 

Der vi på landeveien har tempo, lagtempo og fellesstart konkurreres det i langt flere disipliner i banesykling. Anders satser i første rekke på Omnium, en kombinasjonsøvelse som består av seks forskjellige ritt fordelt over to dager.

-          Første dagen kjører vi Scratch (15km), 4000 meter og eliminasjonsritt. Andre dagen er det 1000 meter, én runde (250m) med flying start, og til slutt poengritt. Omnium er en øvelse som passer meg bra, siden jeg har grei kjørestyrke og en god avslutning. Eliminasjonsritt og Scratch er jeg foreløpig for svak på, men dette er noe jeg jobber med å forbedre. For min del vil nok den største framgangen rett og slett ligge i å kjøre flere ritt, og dermed få mer erfaring.

Den nødvendige erfaringen kan Anders foreløpig ikke skaffe seg her hjemme. Norge har faktisk ikke en eneste velodrom, selv om det har vært pratet om flere mulige prosjekter de siste årene.

-          Jeg håper jo selvsagt på noe så fort som mulig. Hvordan situasjonen er på det området nå vet jeg ikke helt, men så vidt jeg har hørt er man nærmest en løsning i Stavanger-området. Det har også blitt planlagt noe i Asker, og flere andre steder i landet. Målet er vel at vi kan ha en velodrom her hjemme i 2016, men det skal nok holde hardt.

Både for Anders og andre nordmenn som satser på banesykling er det derfor en nødvendighet å reise utenlands med jevne mellomrom. Bare der kan de få verdifull tid på parkett.

-          Jeg har allerede vært en tur utenlands i november, og skal altså dra rett herfra (Gran Canaria, red.anm) for kjøre UCI-ritt i Portugal denne helgen. Etter jul blir det NM i Polen i januar, og en del flere UCI-ritt når planen der blir klar. I tillegg kommer U23-EM i Juli, og før den tid må jeg ha en del ritt i beina.  Cykleforbundet støtter oss bra rundt EM, samt dekker en del til ritt og samlinger gjennom sesongen, noe som kommer godt med. Turen til helgen betaler jeg imidlertid av egen lomme, og det blir en del reising på eget initiativ i løpet av året.

 

Man skulle kanskje tro at det er umulig å bli god på bane i et land uten en velodrom. Forskjellen i treningsopplegget for bane- og landeveissyklister er nok i realiteten mye mindre enn de fleste tror.

-          Jeg trener egentlig ganske likt som de fleste landeveissyklister. Å både trene og konkurrere på landeveien er faktisk en nødvendighet om du skal kunne hevde deg i min gren, omnium. Utholdenheten du får fra landeveien er utrolig viktig. Samtidig gir banesyklingen veldig mye som er godt å ha med seg utendørs. Å sykle med samme gir og fastnav hele tiden er veldig bra for tråkket. I tillegg utvikler man egenskaper som er veldig gode i avsluttende faser av landeveisritt.

-          En typisk baneøkt er likevel en del kortere enn de fleste økter man kjører utendørs. Jeg kjører aldri mer enn 90 minutter på velodromen, men det er til gjengjeld tøffe minutter, siden man må tråkke absolutt hele tiden på grunn av fastnavet.

-          Når det kommer til formtopping er det heller ikke noe problem, i alle fall ikke på nivået jeg er på nå. U23-EM i juli er det store målet, og dermed blir sesongopplegget så å si helt likt som om jeg bare hadde kjørt landevei.

oddli bane 2
oddli bane 2

OL2020?: Anders håper å representere Norge i OL i fremtiden. Foto: Privat 

Med en niendeplass i fjorårets U-23 EM viste Anders at han er mer enn listefyll på velodromen. Om alt klaffer kan han kanskje ta steget opp på pallen i år eller neste år, men han har også mål med lenger tidshorisont.

-          Jeg ønsker egentlig å kjøre bra både på banen og landeveien i årene som kommer, og jeg har et klart mål om OL i framtiden. Med tanke på 2016 begynner jeg nok å få dårlig tid, men i 2020 bør jeg kunne være med. Et viktig delmål i så måte er at jeg får deltatt i verdenscupen fra høsten 2015, og da er jeg avhengig av mange UCI-poeng, som jeg håper å samle godt av i Portugal denne helgen. Teoretisk sett har jeg nok fortsatt mulighet til å kvalifisere meg til OL i 2016, men uttakskriteriene er svært avanserte og det er en omfattende kvalifiseringsprosess som allerede er godt i gang. Men jeg skal selvsagt gjøre alt jeg kan for å klare det!

I 2014 representerte Anders Ottestad IL på landeveien, og selv om han var svært fornøyd med opplegget det var det naturlig å ta et steg opp i 2015 når muligheten bød seg. Tidligere i høst signerte han nemlig for kontinentallaget Frøy-Bianchi, som fra neste år blir hetende Team Frøy-Oslo. Dermed blir det mye nytt på landeveien for trønderen.

-          Jeg vet ikke så mye om hvordan ting blir ennå, men jeg vet at jeg skal kjøre for Team Frøy-Oslo og at det blir en del UCI-ritt på meg. Uansett så er jeg mer enn klar til å vise fram spurten min, selv om det er et nivå opp fra der jeg har konkurrert i år. I de tyngre rittene er jeg klar for å gjøre en innsats for laget, noen klatrer blir jeg nok ikke med det første.

DSC_0599
DSC_0599

SMURF: Anders blir lett å få øye på i fargene til Team Frøy-Oslo neste år. Foto: Peter Andreas Gørbitz, Landevei

Banesyklister er viden kjent for å ha makswatt som overgår de fleste rene landeveisryttere, men Anders holder kortene tett til brystet når vi prøver å lirke et tall ut av ham.

-          Nei altså det tror jeg ikke jeg vil gå ut med offentlig, men jeg kan si at jeg har godt over 1200watt, hehe.

Om omtrent en måned går norgesmesterskapet i banesykling av stabelen på BGZ-arena i polske Pruszkow like utenfor Warszawa. For første gang skal det deles ut offisielle NM-gull i samtlige øvelser, og Anders er mer enn klar for å vise hvem som er sjefen når vi spør hvor mange gull han skal ta.

-          Hvor mange øvelser er det man kan ta gull i da? Haha, neida, men jeg reiser ikke ned for å bli nummer to, det skal sies. Jeg håper mange sterke ryttere tar turen, og oppfordrer definitivt alle landeveissyklister til å stille! De får både kjempegod trening og sjanser til å få med seg medaljer hjem. For min egen del synes jeg det er mye kulere å vinne når konkurransen er skikkelig bra.

Vi takker for fredagspraten og ønsker Anders lykke til med gullsankingen i Polen, men før den tid skal det kjøres UCI-ritt i Portugal. Deretter blir det julefeiring hjemme i Orkanger, og 20-åringen er klar på hva han ønsker seg til jul:

-          Aftersun, så jeg kan beholde brunfarge fra Gran Canaria, bra med UCI-poeng i Portugal og knalltøff konkurranse i bane-NM i januar, kanskje ikke helt i den rekkefølgen da.   

Publisert 19. desember 2014 kl 02.27
Sist oppdatert 19. desember 2014 kl 02.27
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen