/ Blogg

STJERNETRÅKKEN 2016

RITTBLOGGEN: Vi tok turen til Fredrikstad og vårklassikeren Stjernetråkken!

Sist oppdatert 7. april 2016 kl 07.00

STJERNETRÅKKEN

Pris: 260-300 kroner eks lisens
Dato: 03.04.2016
Sted: Fredrikstad
Kategori: Aktiv, Mastercup, Tur
Lengde: 56,5 kilometer
Arrangør: Fredrikstad SK
Deltakere: 179, 165 Menn/14 Kvinner
Resultater: Trykk her!
Nett: Trykk her!

Rittbloggen er landevei.no sin nye programserie, der vi besøker ulike ritt over hele landet. Den detaljerte beskrivelsen av våre evalueringskriterier finner du helt nederst i teksten.

Landeveis utsendte, Jens Peter Elton Gransæther fra Kolbotn SK, besøkte Stjernetråkken arrangert av Fredrikstad SK søndag 3. april 2016. Dette er vår vurdering av rittet.

STJERNETRÅKKEN, SPURTERNES VÅRSLIPP

Dette liker vi: Hankøbakken, spurtpremier, mange klasser å velge i.
Dette liker vi ikke: Kjedelig profil som skiller lite, mye ukontrollert kjøring når for store grupper henger de beste, fraværende sosial ramme, kjedelig stemning i målområdet.
Kommer jeg til å stille på nytt? Ja, mest sannsynlig, da det er ett av få tilbud så tidlig i sesongen, fordi det er mastercup og fordi det er ett snilt ritt som oppkjøring til viktigere mål senere i sesongen.
Oppsummert: Stjernetråkken er etter min mening et ritt man stiller opp i mer for vane og for å komme i gang med rittsesongen enn fordi det er gøy. Få, om noen, har dette som et høyt prioritert sesongmål. Er du spurter og liker flate høydeprofiler er dette rittet for deg.

WET AND WILD: I våte forhold spiser hovedfeltet til slutt opp bruddet i horisonten.

Stjernetråkken er en norsk vårklassiker som markerer sesongstart for mange aktive syklister på Østlandet. Det er en tidlig mulighet til å teste ut beina, komme i rittmodus og få svar på om vinterens trening har gitt resultater. I 2016 ble rittet arrangert for 37. gang.

Starten er ved Gressvikhallen utenfor Fredrikstad sentrum. Ved hallen er det god plass til parkering med garderober, kiosk og sekretariat samlet på ett sted. Rittet har tilbud til alle nivåer med aktive, mastercup-, trim- og turrittklasser. Aktive klasser sykler en kort + lang runde på til sammen 83 km, mens mastercup- og turrittklassen kjører den lange runden på 56,5 km.

Trimklassen kan velge mellom kort og lang runde uten tidtaking. Påmeldingen skjer via terminlisten til NCF og EQ Timing. Det er verdt å nevne at rittet bruker EMIT-brikker for tidtakning og at man selv må sørge for å bestille dette i god tid før rittet, samt å huske å ta den med til start.

KARAKTERER

Påmelding: 4 av 6
Fasiliteter: 3 av 6
Sosial ramme: 2 av 6
Rittet fra sadelen: 3 av 6

Det er to ting som ofte påvirker taktikk og resultat i Stjernetråkken: Årstiden byr ofte på mye vind i avgjørende deler av løypa. Det andre som enkelte ganger skiller de beste fra de nest beste i Stjernetråkken er Hankø-bakken, som er mer å regne som en kneik, med sine 68 høydemetere, 1,4 km lengde og 4,5% stigning. Men det er ofte her bruddet går. Arrangørene har også satt opp en egen spurtpremie til førstemann opp bakken.

Dette gjør sitt til at rittet blir litt mer interessant i form av at det blir kamp om posisjoner inn i bakken eller et tidlig bruddforsøk helt fra start. Bakken kommer allerede etter 12 km og mye kan skje etter Hankø også.

Stjernetråkken er preget av at det er kort og flatt. Oddsen for at det blir en massespurt til slutt er stor. Dette sammen med at det er første ritt for sesongen gjør at det fort kan bli velt. Vi mener faren for stygge felt ville blitt redusert med en mindre trafikkert avslutning. Syklistenes hoder er ikke arrangørens ansvar, men vi vet godt hvor ivrige syklister blir når de først henger med i en finale, uansett nivå. Lager en ritt, må en ta høyde for at syklister glemmer trafikkregler når adrenalinnivået er høyt.

Spesielt utsatt er de siste kilometerne inn mot mål, og særlig rundkjøringen rett før mållinjen.

Kanskje man bør vurdere å kunne stenge av begge kjørefelt i perioder av rittet, slå hardere ned på regelbrudd eller gjøre løypa tøffere så det skiller mer på slutten.

Spurten er kjedelig. En strek i asfalten er alt som kan minne om sykkelritt. Kan man ikke blåse opp en portal?

Rittet er også helt tomt for sosiale rammer. Var det i det hele tatt noe matservering ved mål? Ut fra vi har sett selv, hørt fra andre og sett fra andres bilder var det rimelig stusselig. Det tok lang tid etter målgang før det var faktisk klart hvem som var klassevinner, og andremann for dagen som skulle hatt premier hadde reist hjem.

Her tror jeg generelt mange av de tradisjonrike rittene må tenke nytt. Selvsagt påvirker været totalopplevelsen av et sykkelritt, og været må ta litt av skylden for at denne utgaven av Stjernetråkken fort havner i undertegnedes glemmebok.

Men vi mener at den sosiale rammen rundt Stjernetråkken har betydelig forbedringspotensiale.

GOD STEMNING: Belgisk sommervær til tross, smilene satt løst da deltakerne så Ola Morken i grøfta med linsa si.

JENS PETER ELTON GRANSSÆTHERS EGENMELDING

Sesongstart betyr daglig overvåkning av diverse nettbaserte værmeldingstjenester. Undertegnede har opplevd å kjøre Stjernetråkken i alt fra strålende sol og 15 varmegrader til 0 grader og snø. Årets utgave bød på skikkelig vårklassikervær med 5 grader og regn, altså en relativt våt og kald opplevelse.

Undertegnede startet i Mastercup M40 klassen og kjører for Kolbotn SK, som for anledningen stilte fire mann i M40 og var sammen med Kjekkas IF - som hadde syv mann - dee klubbene med flest ryttere representert i M40, hvor totalt 27 deltok.

Før start snakket vi om å prøve å få Gaute Vikøren først opp Hankø samt å prøve oss i brudd. Vi vurderte det også slik at Kjekkas kom til å kjøre for massespurt og opptrekk for Per Christian Eidevik. Allerede rett etter start gikk det to mann i brudd og disse fikk kjøre som de ville til litt under halvveis. Hankøspurt-taktikken vår sprakk, men både Gaute og jeg lå lang fremme opp bakken og forsøkte litt halvhjertet på brudd etter toppen.

Flere ble med og det oppsto strekk i feltet, men så det ble ganske fort samlet igjen. Kjekkas-gutta skal ha ros for god kontroll på feltet, og de la seg ofte foran for å bremse ned mens andre forsøkte å stikke. Selv forsøkte jeg å ligge mye foran i feltet for å unngå velt og for å prøve å være med i potensielle brudd. Folk prøvde titt og ofte å komme i brudd, men alle ble nøytralisert relativt fort, inkludert et eget tamt forsøk som ble igangsatt kun for å få opp varmen.

Det lå an til massespurt og i den hektiske kampen om posisjoner inn i rundkjøringen havnet en Follo-rytter ut i feil kjørefelt og nesten inn i en bil da han etter en uregelmessig forbikjøring fikk problemer med å komme seg inn igjen i feltet. En kommissær på motorsykkel var påpasselig fremme for advarsler flere ganger, og Follo-rytteren ble rettmessig diskvalifisert.

Bra at dommere gjør jobben sin!

Ved massespurt avgjøres Stjernetråkken ved posisjonering og hvor mye fart du kan ta med deg ut av høyresvingen fra rundkjøringen. Herfra og inn til målstreken er det 400 meter og skal man vinne bør man være blant de fem første ut av rundkjøringen. Selv var jeg for passiv og lå langt bak, og på tross av en grei spurt endte jeg på en skuffende 12. plass. Seier i M40 gikk til Terje Lindholm fra Lillehammer CK. Tiden i mål ble 1:25:24 med en snittfart på ganske nøyaktig 40 km/t.

Vel i mål var vi alle såpass kalde og våte at fokus var å få på seg tørt tøy å komme seg raskest mulig hjem til en varm dusj. Vi fikk derfor dessverre ikke med oss noe av premieutdelinger eller annen eventuell sosial happening.

Men var det i det hele tatt noe matservering ved mål?

Jens Peter

BRUDD: En kar fra Asker CK ser etter hovedfeltet - tidlig i rittet er alle optimister.

TESTKRITERIER

Om bloggeren: Jens Peter Elton Gransæther jobber til daglig som konsulent for ulike aktører i sykkelbransjen, blant annet Styrkeprøven. Han trives best i lange og harde ritt, og har blant annet en 2. plass fra fjorårets fellesstart i Styrkeprøven og en 4. plass i Jotunheimen rundt å sikte til.

Dette er hva Landevei.no sine rittbloggere vektlegger i vurderingen av ritt:

PÅMELDING

  • Påmeldingsvennlighet (nettside, påmeldingsprosess, betaling, etterpåmelding)

  • Lett å finne frem

  • Sekretariat

  • Resultatservice

FASILITETER

  • Parkering

  • Toalett, garderobe, dusj

  • Mekaniker/service

  • Servering inkl målmat

  • Logistikk, transport/oppbevaring av bagasje og verdisaker - hvor relevant

SOSIAL RAMME

  • Underholdning i start/målområdet (DJ, speaker, helikopter, barneritt, osv.)

  • Publikums-/familiesvennlighet og aktiviteter

  • Hedring av vinnere, premiepall, premieutdeling

  • Motivasjon for å henge i målområdet etterpå

SELVE RITTET

  • Løypevakter

  • Løypeanvisninger

  • Opplevd sikkerhet

  • Matstasjoner/langing (hvor relevant)

Publisert 7. april 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 7. april 2016 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen